Friday, January 27, 2017

7 Simbol Terkenal Yang Kita Tidak Tahu Apa-Apa Tentang Maksudnya.

Setiap hari kita menemui ribuan tanda dan simbol. Kita benar-benar menggunakan sebahagian daripada tanda dan simbol ini untuk meluahkan perasaan kuat kita apabila kita tidak dapat mencari perkataan yang betul. Tetapi pernahkah anda tertanya-tanya tentang asal-usul tanda dan simbol tersebut? Dan adakah kita menggunakan simbol ini dengan cara yang betul?

Kami di SBP memutuskan untuk menyiasat soalan-soalan ini secara terperinci dan memilih beberapa simbol yang paling terkenal, makna dan asal-usul yang masih menjadi misteri kepada kebanyakan orang.

1. Simbol Ampersand ( "&")


Simbol ampersand (&) mewakili bahasa Latin "et" yang sama dengan perkataan Inggeris "and". Huruf kembar itu mula-mula dicipta di Rom Purba oleh Tiro, setiausaha peribadi Cicero. Untuk mempercepatkan penulisan, Tiro mencipta satu sistem singkatan yang dikenali sebagai "Nota Tironian".

Beberapa abad kemudian, ampersand menjadi begitu popular di Eropah dan Amerika, dengan masa yang panjang, simbol ini menikmati penghormatan muktamad dalam abjad English. Simbol ini mula ditinggalkan di awal abad kedua puluh. 

Erti sebenar perkataan "ampersand" adalah penguncupan frasa "And per se and" dan guru menggunakannya selepas membaca abjad daripada "A" kepada "Z."

Dari masa ke masa, huruf "E" dan "T" telah bergabung menjadi simbol yang kita gunakan hari ini.

2. Simbol Heart


Dalam kes ini, perkara-perkara yang lebih kurang jelas dan mudah. Walaupun kepercayaan popular bahawa "cinta tinggal di dalam hati," semua orang tahu bahawa bentuk hati manusia yang sebenar mempunyai sedikit persamaan dengan perwakilan simbolik ini. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teori tentang asal-usul simbol ini.
  • Apabila angsa memikat mendekati antara satu sama lain di tengah-tengah tasik, bentuk mereka bergabung ke dalam bentuk yang sama dengan simbol jantung. Dalam banyak budaya di dunia, burung ini mewakili kasih sayang, kesetiaan, dan ketaatan disebabkan oleh hakikat bahawa pasangan angsa tinggal bersama-sama untuk hidup.
  • Satu lagi hipotesis mengatakan bahawa simbol hati yang asalnya diwakili bentuk feminin. Penyokong teori ini berhujah bahawa simbol menggambarkan bentuk pelvis wanita. Orang-orang Yunani Purba telah memberi maksud yang istimewa untuk bahagian ini untuk anatomi punggung perempuan dan telah membina satu kuil yang sangat istimewa kepada dewi Aphrodite. Kuil tersebut adalah unik kerana ia adalah satu-satunya kuil di dunia dimana orang menyembah punggung. Oh ya, anda membaca fakta yang betul!
  • Terdapat juga teori yang menyatakan bahawa simbol ini mewakili bentuk yang daun ivy. Pada pasu mereka, orang Yunani biasanya memasukkan daun ivy dalam lukisan yang digambarkan sebagai Dionysus - dewa pembuat wine dan penaung semangat.

3. Simbol Bluetooth


Pada abad kesepuluh, Denmark diperintah oleh Raja Harald Blåtand, seorang tokoh dalam sejarah yang terkenal kerana menyatukan puak-puak di Denmark menjadi sebuah kerajaan tunggal. Harald sering dipanggil "Bluetooth" kerana dia adalah seorang yang begitu menyukai buah blueberry, dan sekurang-kurangnya salah satu daripada giginya mempunyai warna biru kekal.

Teknologi Bluetooth direka untuk menyatukan pelbagai peranti ke dalam satu rangkaian tunggal. 

Simbol yang mewakili teknologi ini adalah gabungan dua Runes Scandinavian: "Hagall" (atau "Hagalaz") yang merupakan analog daripada Latin "H" dan "Bjarkan" - rune yang sama dengan huruf Latin "B." Ini dua Runes membentuk singkatan nama Harald Blåtand ini. Dengan cara ini, satu generasi pertama peranti Bluetooth telah berwarna biru dan - ya, anda fikirkan - ia menyerupai gigi.

4. Simbol Perubatan


Tidak ramai orang tahu ini, tetapi lambang perubatan (kakitangan dengan sayap dan dua ular) pertama kali diterima pakai dengan tidak sengaja.

Menurut legenda, dewa Yunani Hermes (dalam pantheon Roman, Mercury) memiliki kakitangan sihir, Caduceus, yang kelihatan tepat seperti simbol perubatan moden. The Caduceus mempunyai kuasa untuk menghentikan sebarang pertikaian dan mendamaikan musuh, tetapi ia tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan perubatan.
Kebenaran yang mudah adalah bahawa, lebih daripada seratus tahun yang lalu, doktor tentera Amerika Syarikat mengelirukan Caduceus dengan Tongkat Asclepius (yang kelihatan sama tetapi tidak mempunyai sayap dan hanya satu ular).Selepas itu, simbol ini telah bertapak dan kini digunakan untuk mewakili kerahsiaan perubatan.

5. Simbol "Kuasa On"


"Kuasa" (atau "kuasa pada") simbol boleh didapati di hampir mana-mana peranti, tetapi tidak ramai yang tahu tentang asal-usulnya.

Seawal tahun 1940-an, jurutera menggunakan sistem binari untuk mewakili suis tertentu, di mana 1 bermaksud On dan 0 bermakna Off. Dalam dekad yang berikutnya, ia telah berubah menjadi satu tanda yang mempunyai bulatan (sifar) dan garis menegak (satu).

6. Simbol Peace


Simbol damai (juga dikenali sebagai Pacific) telah dicipta pada tahun 1958 semasa protes terhadap penggunaan senjata nuklear. Lambang ini adalah kombinasi isyarat tiang sinyal untuk huruf "N" dan "D" bermaksud "Pelucutan Senjata Nuklear".

Dalam abjad tiang sinyal, huruf "N" yang dihantar oleh memegang dua bendera di terbalik "V" dan huruf "D" dibentuk dengan mengadakan satu bendera menunjuk lurus ke atas dan yang lain menunjukkan lurus ke bawah. Menindih kepada kedua tanda mujizat tersebut membentuk simbol keamanan itu.

7. Tanda "OK"


Kebanyakan orang mentafsirkan isyarat tangan sebagai sama dengan perkataan "Baiklah" atau "Okay." Bagaimanapun, ia tidak dilihat sebagai sesuatu yang positif di mana-mana. Sebagai contoh, di Perancis, isyarat yang menunjukkan bahawa orang yang di waran sama seperti sifar. Terdapat beberapa teori tentang di mana tindakan ini boleh telah datang dari:
  • Dipercayai bahawa "OK" tanda berasal sebagai tambahan visual kepada singkatan "Old Kinderhook, NY" - tempat kelahiran Presiden Amerika Syarikat ke-8, Martin Van Buren. Semasa kempen pilihan raya, Van Buren pakai alias yang berbunyi seperti huruf pertama nama kampung halamannya itu. Slogan kempen beliau adalah "Old Kinderhook adalah O. K." dan poster digambarkan seseorang yang menunjukkan "OK" isyarat.
  • Satu lagi hipotesis sama menyatakan bahawa Presiden Amerika Syarikat ke-7, Andrew Jackson, yang menggunakan ungkapan ini apabila memuktamadkan keputusan beliau. Beliau sering menulis "Semua betul" mengikut cara yang German: "OLL korrect," atau hanya singkatan "OK."
  • Namun teori lain yang mengatakan bahawa "OK" isyarat dengan sendirinya tidak lain dari mudra yang -. Tanda ritual dalam agama Buddha dan Hindu ini melambangkan pembelajaran, dan banyak karya seni Buddha menggambarkan Buddha membuat isyarat ini.
| SBP