Friday, January 27, 2017

Jangan Malu Kelihatan Miskin, Tapi Malulah Pada Masa Pura-Pura Kaya! Yang Setuju Share Yaa...

Jangan pernah malu terlihat miskin, malulah ketika kita berpura menjadi orang kaya, dan jangan sampai kita menjalani hidup dengan selalu melihat "ke atas", tapi cuba untuk melihat keadaan di bawah. Jika hal semacam itu anda lakukan, nikmat hidup itu akan jauh lebih terasa indah walaupun anda datang dari keluarga yang sederhana.


Jangan pernah malu pada orang tuamu walaupun mereka hanya seseorang petani, peniaga kecil maupun kuli. Sepanjang mereka berjuang untuk yang halal, maka anda layak berbangga pada mereka.

Jadi mengapa anda harus malu, yang patut anda malukan iaitu bila orang tua yang melakukan pekerjaan dengan penuh penipuan serta kecurangan.

Singkirkan semua bentuk rasa sangsi, lantaran hidup bukanlah permasalahan harta atau pekerjaan elegan. Mulalah berupaya serta tetaplah bantu dan hormati orang tuamu dalam mencari rezeki yang halal. Lantaran tak ada yang patut dimalukan sepanjang anda berjuang untuk suatu hal yang halal.

Apabila orang tuamu tengah tidur, cubalah pandangilah wajahnya. Pandangilah serta resapi dengan hati, maka anda boleh rasakah kepenatan yang mereka rasakan selama seharian. Namun, apabila anda iaitu anak yang berbakti, suka membantu maka anda tak pernah malu pada mereka.
Jadi sebenarnya mereka mempunyai jiwa yang begitu kuat. Lantaran mereka yakin, dengan semua usaha yang mereka kerjakan, mereka meyakini kalau anda akan jadi orang yang sukses, orang yang akan membawa pergantian pada keluargamu sendiri.

Mereka berusaha keras supaya anda dapat bersekolah maupun kuliah. Jadi ketika itu anda bakal mempunyai tanggungjawab yang besar, jadi jalanilah pekerjaan mu sebagai siswa maupun mahasiswa/wi dengan baik. Pekerjaan utamamu hanya jadi siswa atau mahasiswa/wi yang berpendidikan, hingga satu waktu nantinya.

Anda lulus serta dapat memperoleh pekerjaan maupun bangun satu usaha yang jauh tambah baik, jadi jangan sampai lupakan mereka yang telah menghantarkanmu pada titik tersebut.

Setiap orang tua senantiasa menyimpan harapan yang besar pada anaknya. Jadi perjuanganmu untuk dapat jadi orang yang sukses iaitu bentuk rasa syukur serta terima kasihmu pada mereka.

Meskipun orang tua tak pernah meminta, namun anda mesti tau, kalau itu cuma akan muncul dari kesedaran sendiri saja. Mereka selalu berdoa supaya anda dapat jadi orang yang hebat, orang yang bakal membawa pergantian pada keluarga.

Share artikel ini ya agar bermanfaat bagi orang lain.

Sumber: Redaksianna | SBP