Monday, January 30, 2017

4 Tanda Amaran, Anda Mungkin Mangsa HIV.

HIV adalah virus yang secara beransur-ansur menyerang sistem imun, yang merupakan pertahanan semula jadi badan kita terhadap penyakit. Jika seseorang yang dijangkiti dengan HIV, mereka akan merasa lebih sukar untuk melawan jangkitan dan penyakit. 

Virus ini memusnahkan sejenis sel darah putih yang dikenali sebagai sel T-helper dan membuat salinan sendiri di dalamnya. Sel-sel T-helper juga disebut sebagai sel-sel CD4.


Terdapat banyak jenis HIV yang berbeza satu sama lain - seseorang yang dijangkiti boleh menghidap pelbagai jenis HIV yang berbeza dalam badan mereka. Ini dikelaskan kepada jenis, dengan banyak kumpulan dan sub-jenis. Kedua-dua jenis utama ialah:
  • HIV-1: jenis yang paling biasa didapati di seluruh dunia
  • HIV-2: ini didapati terutamanya di Afrika Barat, dengan beberapa kes di India dan Eropah.
Fakta-fakta asas tentang HIV:
  • HIV bermaksud Human Immunodeficiency Virus.
  • Jika tidak dirawat, ia boleh mengambil masa 10 hingga 15 tahun untuk AIDS terjadi, apabila HIV telah merosakkan dengan teruk sistem imun badan.
  • Dengan diagnosis awal dan rawatan antiretroviral berkesan, orang-orang dengan HIV boleh hidup normal dengan kehidupan yang sihat.
  • HIV didapati pada cecair badan orang yang dijangkiti: air mani, darah, cecair faraj, dubur dan susu badan.
  • HIV tidak boleh berjangkit melalui peluh, air liur atau air kencing.
  • Menurut statistik UK, cara yang paling biasa bagi seseorang untuk dijangkiti HIV adalah melalui dubur atau seks faraj tanpa kondom.
  • Anda juga boleh mengambil risiko jangkitan dengan menggunakan jarum yang dijangkiti, jarum atau peralatan dadah mengambil lain (penghantaran darah), atau dari ibu kepada anak semasa mengandung, kelahiran atau penyusuan.
4 Tanda Anda Mungkin Mangsa HIV:

1. Sakit pada otot dan sendi

Sakit otot dan sakit di tangan, belakang dan kaki sendi yang melemahkan walaupun kerja-kerja harian yang mudah boleh menjadi tanda-tanda untuk mempunyai HIV. Berhati-hati, jika anda mempunyai kesakitan yang tidak tertanggung pada sendi dan otot, dapatkan bantuan perubatan dengan segera.

2. Demam dan berpeluh

Jika anda mengalami demam yang terdiri antara 37.6 * C dan 38.2 * C (99.8 * F dan 100.8 * F) pada mulanya ianya mungkin kelihatan sangat normal. Tetapi tempoh yang lama dengan suhu ini bersama-sama dengan peluh berlebihan pada waktu malam mungkin petunjuk untuk peringkat awal jangkitan HIV. Periksa dengan pengamal perubatan anda tanpa sebarang kelewatan lagi.

3. Kehilangan ingatan jangka pendek 

Walaupun ini merupakan gejala yang berlaku semasa peringkat lanjutan HIV, tapi jika anda mempunyai apa-apa gejala ini, lebih baik buat pemeriksaan lanjut. Untuk pengetahuan anda, apa-apa penyakit yang serius boleh menyebabkan kehilangan memori jangka pendek.

4. Keletihan melampau

Jika anda pada dasarnya seorang yang aktif dan dapati diri anda didatangi keletihan tiba-tiba sejak kebelakangan ini, pergi buat pemeriksaan untuk mengetahui jika anda positif HIV.

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
| SBP