Sunday, October 2, 2016

Gejala Dan Tanda-tanda Bayi Akan Tumbuh Gigi.

Untuk ibu yang pertama kali mempunyai anak, sudah tentu belum mengetahui secara pasti mengenai gejala tumbuh gigi pada bayi, sebab bagi bayi yang tumbuh gigi, akan ada beberapa tanda dan ciri-ciri yang akan sedikit mengganggu kesihatan bayi anda. Agar para ibu tidak panik, maka sangat penting agar mengetahui gejala tumbuh gigi yang akan bayi alami.


Secara normal, gigi bayi akan tumbuh pada usia 8 bulan atau 1 tahun. Dan pertumbuhan gigi pada bayi ini akan ada gejala yang perlu ibu-ibu tahu.

Berikut ini adalah gejala dan tanda-tanda bayi akan tumbuh gigi:

1. Sukar tidur ketika malam hari

Kerana merasa sakit akan tumbuh gigi, bayi jadi merasa tidak selesa dan boleh menjadikannya tidak selesa ketika tidur. Rasa sakit pada gusi akibat akan tumbuh gigi boleh membuat bayi susah terlelap pada malam hari. Biasanya, ibu boleh mengatasinya dengan cara menyusukan. Namun kadang-kadang boleh membuatkannya semakin sakit akibat geseran antara puting ibu dan gusi bayi.

2. Demam ringan

Sakit seperti demam pada bayi juga boleh menjadi petanda bayi akan tumbuh gigi. Gejala bayi tumbuh gigi ini kerap disalahertikan oleh orang tua sehingga panik berlebihan ketika mendapati anaknya demam. Padahal demam ringan ini boleh sembuh dengan sendirinya ketika fasa pertumbuhan gigi sudah berakhir. Apabila bayi mengalami tumbuh gigi, maka kekebalanya akan semakin menurun dan terdedah kepada penyakit. Tapi tak perlu bimbang kerana kekebalan tubuh bayi akan kembali normal selepas itu.

4. Menolak semasa diberi makanan dan disusui

Biasanya, bayi yang cerewet itu kerana merasa lapar. Jadi si ibu akan memberinya makanan atau dengan menyusuinya. Namun pada masa akan tumbuh gigi, bayi akan menolak apabila diberi makan atau susu ibu kerana rasa sakit pada gusi.

5. Mudah marah

Ekspresi marah pada bayi juga akan mudah terjadi ketika dia merasakan sakit akan tumbuh gigi. Mulut bayi yang kurang sihat ini akan membuatnya jadi kecoh sehingga mudah marah. Beberapa bayi biasanya akan mengalami ini sehingga beberapa hari.

6. Sering menggigit saat menyusu

Ungkapan ini kerana dia merasa geli pada gusinya akibat gigi yang akan tumbuh. Apabila anda menyusui si bayi, dan dia menggigit, ini merupakan tanda bayi tumbuh gigi. Tekanan oleh gigi yang menyembul dari bawah gusi boleh membuatnya menjadi ingin menggigit apa-apa jua yang ada di sekitarnya. Ketika dia menyusu, maka dia akan menggigit puting ibunya.
7. Batuk-batuk

Selain demam ringan, kadang-kadang bayi juga mengalami batuk. Air liur yang terlalu banyak boleh membuat bayi jadi batuk dan sering muntah. Batuk ini terjadi kerana disebabkan oleh air liur yang terlalu banyak. Jadi tak perlu merasa takut berlebihan ketika bayi mengalami batuk seperti ini. Namun jika gejala batuk terus berlanjutan, boleh jadi memang anak anda mengalami batuk kerana dijangkiti virus / bakteria.

8. Ruam pada wajah dan dagu

Pada masa bayi akan tumbuh gigi, kadang-kadang juga menimbulkan tanda-tanda seperti ruam pada wajah serta dagu. Kulit pada kawasan mulut akan jadi mudah kering dan pecah-pecah.

9. Pendarahan di bawah gusi

Gejala dan tanda tumbuh gigi pada bayi yang sudah jelas iaitu terjadinya pendarahan pada bawah gusi. Pendarahan ringan ini sering membuat orang tua bimbang. Padahal gejala ini tidak perlu dirisaukan kerana akan sembuh dengan sendirinya apabila gigi sudah tumbuh.

Itulah beberapa gejala tumbuh gigi pada bayi pada umumnya. Untuk tumbuh gigi pada bayi berapa bulan? Pada umumnya gigi pada kanak-kanak akan berkembang antara 8 bulan hingga 1 tahun, untuk itu jika ada tanda-tanda perubahan seperti diatas, sebaiknya ibu-ibu tidak perlu panik. Dan segera rujuk kepada doktor atau bidan terdekat jika terdapat sebarang masalah berat terhadap bayi anda.

SBP