Sunday, October 2, 2016

Pakatan Harapan/Rakyat Dan BN Kian Terpinggir Di Bumi Sabah??

Perdebatan politik diantara Parti Cinta Sabah (PCS) dan Democratic Action Party (DAP) semakin rancak diperbualan media hasil susulan daripada kenyataan rasmi daripada Presiden Parti PCS, Dr.Nicholas James Guntabon yang merungkai muslihat Barisan Nasional (BN) melalui sudut perundangan Kerajaan Negeri Sabah.


Perlembagaan Kerajaan Negeri Sabah telah memperuntukkan dengan jelas dan nyata bersuluh pada artikel 6 (3) dan 6 (7) bahawa hanya parti-parti tempatan negeri Sabah sahaja yang layak membentuk Kerajaan Negeri Sabah. Ini secara langsung telah memberi tamparan yang hebat untuk membuka mata parti-parti Malaya seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR), Democratic Action Party (DAP) dan Amanah.

Walaupun parti-parti malaya mampu memenangi kerusi DUN Sabah yang banyak, namun diakhir kepada saat untuk membentuk Kerajaan, mereka tidak menepati syarat yang tertulis dalam undang-undang negeri Sabah yang hanya memberikan keistimewaan kepada parti-parti tempatan sahaja.

Susulan daripada kenyataan tersebut, parti-parti malaya telah terdiam seribu bahasa kerana baru tersedar akan perkara ini dan membuatkan ramai penyokong-penyokong parti-parti malaya telah beralih sokongan kepada parti-parti tempatan Sabah yang kini sangat terkenal dengan nama Perikatan Sabah Bersatu (United Sabah Alliance).

Kritikan ahli pemimpin DAP yang kini dilihat berusaha untuk menumpukan dikawasan Keningau telah menelanjangkan diri-sendiri apabila tidak mampu untuk menangkis hujah berfakta yang berlandaskan kepada kebenaran yang telah disampaikan oleh seorang pemimpin PCS iaitu Hasmin Azroy Abdullah. Junz Wong yang terkenal dengan seorang kaki tabur fitnah terhadap Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee telah kalah dimakhamah dan telah disaman malu kini memulakan rentaknya semula untuk menabur fitnah terhadap kepimpinan PCS.
Difahamkan sokongan rakyat khususnya dikalangan Generasi Muda di negeri Sabah kini semakin beralih kepada parti-parti tempatan yang berada didalam Perikatan Sabah Bersatu. Ini kerana kepimpinan dan keberanian dalam memperjuangkan hak rakyat sangat jelas kelihatan dan berjaya menambat hati generasi muda.

Sementara itu, Parti Bersatu Sabah, United Pasok Kadazan Organisation (UPKO), Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Liberal Democratic Party (LDP) kini kelihatan terpinggir dimata rakyat negeri Sabah. Mereka dilihat sebagai “dysfunctional parties” (parti-parti yang tidak berfungsi) kerana tidak mampu berjuang untuk rakyat tetapi hanya sebagai boneka atau dengan lebih tepat lagi seperti kerbau-kerbau ternakan umno. Hidung yang tercucuk dan hanya mengikut arahan. Itulah definisi yang ringkas diberikan oleh kebanyakan anak-anak muda yang kini mendominasi populasi negeri Sabah.

United Sabah National Organisation (USNO) pula kini dilihat seperti parasit yang hanya menunggu peluang untuk masuk ke arena Barisan Nasional. Difahamkan bahawa kepimpinan USNO adalah orang-orang yang Pro kepada Yahya Hussein (UMNO).

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
Sumber: Bobohizan