Friday, July 29, 2016

Risiko Kematian, Pesakit Skoliosis Ini Terima Tawaran Operasi Pembedahan.

Tulang belakang yang menyokong tubuhmu agar tetap tegak dan kuat seharusnya tidak melengkung. Tapi, seorang gadis dari India, Preeti Kumari Rai, telah didiagnosis dengan skoliosis kongenital. Tulang belakangnya tak hanya melengkung tapi, lebih parah dari itu, memutar belit. Sehingga, gadis yang baru berusia 17 tahun ini tak boleh berdiri atau duduk dengan tegak. 

Pada awalnya, Preeti kecil tak ada bezanya dengan anak-anak sebaya dengannya.Tubuhnya masih boleh berdiri tegak dan tak ada sedikit pun lengkungan pada tulang belakangnya. Tapi, Daily Mail menulis, tulang belakang Preeti mula berubah apabila dia berusia 8 tahun. Gadis yang tinggal di Faridabad, India bahagian selatan, mengaku semua keluarganya tak ada yang mengerti apa yang jadi penyebabnya. 

"Kita tidak tahu apa yang berlaku," katanya kepada Daily Mail. Malah, 10 orang doktor telah menyerah dan menyatakan tidak sanggup menangani skoliosis bawaan ini. Ibunya, Devi, telah berusaha membawa Preeti ke beberapa doktor. "Kami berharap ada satu orang yang boleh membawa harapan bagi anak perempuan kami. Tetapi malangnya, mereka semua tak boleh melakukan apa-apa. Bahkan jika kami mempunyai semua wang yang ada di seluruh dunia pun," katanya. 

Walaupun begitu, Devi dan ahli keluarga lain sangat menyayangi Preeta. Mereka tak mau menyerah begitu saja. Selain itu, Preeti yang sangat yakin pasti ada jalan keluar, mendorongnya untuk terus mencari doktor yang punya penyelesaian. Seperti mimpi, Preeti akhirnya menemui seorang doktor yang bersedia untuk pembedahan tulang belakangnya. Tapi risikonya sangat tinggi mulai dari kematian hingga cacat fizikal. 

Walaupun begitu, Preeti mengaku kepada Daily Mail tak merasa cemas dan gugup. Dia yang mempunyai cita-cita menjadi seorang ahli politik selepas lulus dari Delhi University dan Karnataka University, sangat ingin hidupnya kembali nomral.

"Saya masih ingat kehidupan normal saya ketika masih kecil. Saya boleh berlari, duduk dengan tegak, dan mudah bercakap dengan orang lain. Sekarang, beberapa orang bahkan merasa tidak selesa ketika bercakap kepada saya. Saya ingin menghentikan mimpi buruk ini dengan satu harapan," katanya kepada Daily Mail. Kini, Preeti sedang fokus mempersiapkan segala keperluan dan syarat-syarat untuk operasi tulang belakang bulan ini.