Friday, July 29, 2016

Lalai! Hospital Ini Salah Operasi Lidah Bayi.

Mempunyai seorang anak merupakan sebuah anugerah dan kebahagiaan tersendiri bagi ibu bapa. Namun, rupanya hal tersebut hanya dirasakan sekejap oleh Jennifer Melton, seorang ibu asal Tennesse, Amerika Syarikat, yang baru sahaja melahirkan bayi laki-lakinya, Nate. Apa pasal?

Dipetik dari CNN pada Rabu (10/2), Pusat Kesihatan Universiti di Lubnan, berhampiran Nashville, Tennessee, Amerika Syarikat, yang tak lain adalah rumah sakit tempat ia melahirkan keliru ketika melakukan operasi lidah pada bayinya. Operasi yang seharusnya dilakukan pada bayi lain malah dilakukan kepada anaknya. 

Sesaat setelah kelahirannya, Jennifer Melton berfikir untuk melakukan pemeriksaan rutin pada anaknya ke rumah sakit. Tapi ketika Melton kembali, ia histeria melihat apa yang terjadi pada bayinya. "Jururawat menyebutkan prosedur yang telah mereka lakukan bahawa mereka telah memotong lidahnya," ungkap Melton pada CNN.

Melton, ibu Nate bimbang akan masa depan anaknya. (Via: cnn.com)
Rupanya Nate telah melakukan satu siri operasi frenulektomi, yakni di mana lipatan kulit di bawah lidah anak dipotong. Prosedur ini biasanya dilakukan ketika lipatan kulit pada lidah terlalu ketat dan boleh menyebabkan gangguan semasa menyusukan serta masalah bercakap. 

"Ini kecuaian. Tidak ada alasan untuk memotong lidah anak yang sihat. Tidak ada alasan untuk mencampur bayi di rumah sakit," ujar Clint Kelly, peguam keluarga Melton kepada CNN. Doktor yang namanya tidak disebutkan, mengakui kesalahannya. "Saya telah mengambil bayi yang salah. Saya mungkin telah melakukan prosedur pada bayi yang bukan saya maksud ... dan saya mengakui kesalahan saya dan meminta maaf," tulisnya.

Atas tragedi itu, kini, Melton dan peguam mereka bimbang akan masa depan Nate. "Kami tidak tahu sama ada Nate akan mempunyai masalah bicara atau masalah makan. Perhatian di sini iaitu Nate adalah bayi yang sihat yang seharusnya meninggalkan rumah sakit, tapi malah dianiaya oleh rumah sakit," kata Kelly.