Wednesday, July 20, 2016

Herba Aneh Ini Boleh Melangsingkan Badan.

Artis senior dari UK, Joan Collins, membocorkan rahsia tubuh rampingnya walaupun kini telah menginjak usia 79 tahun.

Melalui akaun Twitternya, telah memenangi anugerah Golden Globe Award tahun 1983 ini mendedahkan bahawa memberus gigi dengan ubat gigi pudina sangat membantu mengawal nafsu makannya.

Menurut anda ini aneh? Mari cari tahu adalah berkesan apa pepermint dalam membantu menyusutkan saiz pinggang.


Daun mint merupakan salah satu makanan diet yang sangat baik. Di China, tanaman ini sudah digunakan sebagai pelangsing alami walaupun masih jarang dipakai.

Beberapa kajian telah mengesahkan bahawa pudina membantu mengurangkan rasa lapar, mengawal nafsu makan dan meningkatkan penghadaman.

Sebuah kajian dari Wheeling Jesuit University, US, membuat kesimpulan bahawa orang yang memakan peppermint secara rutin cenderung makan 2,800 kalori lebih sedikit setiap minggu berbanding mereka yang tidak.

Selain itu, daun mint juga mengandungi mentol yang dapat mempercepatkan peredaran, melegakan kembung, mual dan kejang serta membakar lemak tubuh. Semua ini membantu menurunkan berat badan.

Khasiat pudina tak hanya sebatas apa yang dimakan, tetapi juga yang dihidu oleh deria bau. Aroma peppermint boleh membantu mengekang nafsu makan dan ketagihan makanan.

Menurut Bryan Raudenbush, Doktor Falsafah, aroma daun mint juga meningkatkan aktiviti otak yang mengawal berjaga-jaga. Kajian oleh University of Cincinnati membuktikan bahawa kewaspadaan mental dan fokus meningkat 28 peratus kerana menghirup aroma pudina.

- sentiasabikinpanas.com