Wednesday, July 20, 2016

Inilah Sebab Mengapa Bawang Putih Harus Ada Dirumah Anda.

Menambah bawang putih mungkin adalah bahagian terbaik dari cara lazat memasak. Memakai bawang putih sebagai bumbu masakan tak lain adalah untuk mendapatkan aroma yang lazat dan tentunya besar manfaatnya bagi kesihatan kita.

Mengapa harus ada bawang putih dirumah anda?

Bawang putih dianggap sebagai salah satu penyelesaian semula jadi terbesar. Tidak perlu lagi menceritakan manfaatnya, kerana kata-kata tidak dapat menggambarkan manfaat yang sangat besar akan pengambilan herba ini. Jadi, pastikan anda selalu mempunyai beberapa bawang putih di dapur anda. Berikut adalah manfaatnya:


1. Sistem kekebalan tubuh

Bawang putih dianggap sebagai makanan super yang nyata dan penguat kekebalan tubuh terhadap penyakit. Para penyelidik telah mendapati bahawa suplemen bawang putih mengurangkan risiko selesema dan demam yang menakjubkan sehingga 63%. Selain itu, bawang putih melakukan mujizat dalam rawatan jangkitan paru dan radang. Membuat minyak bawang putih sendiri untuk memberikan rawatan yang berkesan pada jangkitan telinga.

2. Kesihatan jantung

Menggabungkan bawang putih dan makanan lain untuk membantu tubuh anda untuk mengatasi semua kolesterol dan mencegah akumulasinya. Hal ini tentu akan mengurangkan risiko penyakit jantung dan stroke mendadak. Bawang putih sangat dianjurkan untuk pesakit hipertensi, dan pengambilan rutin bawang putih mentah mengurangkan risiko hipertensi sebanyak 8%.

3. Pencegahan kanser

Semakin banyak bawang putih yang anda makan, semakin anda mengurangkan risiko perkembangan kanser kolorektal, dan kanser hati.

4. Sumber antivirus / anti bakteria / antioksidan yang sangat ampuh

Khasiat paling popular dari bawang putih adalah sumber antioksidan yang sangat kaya dan tentunya diperlukan oleh tubuh. Bukan hanya untuk mencegah, bawang putih juga dikenali sebagai anti virus dan bakteria, bahan-bahan yang terkandung dalam bawang putih ini dapat membantu mencegah perkembangan bakteria, kulat, yis, dan virus serta cacing dalam tubuh.

5. Mencegah Demensia dan Alzheimer

Bawang putih telah terbukti untuk meningkatkan enzim antioksidan pada manusia, serta secara signifikan mengurangkan tekanan oksidatif pada pesakit dengan tekanan darah tinggi. Manfaat gabungan seperti pengurangan kolesterol dan tekanan darah, serta sifat antioksidan, boleh membantu mencegah penyakit otak biasa seperti penyakit Alzheimer dan Demensia.