Wednesday, July 20, 2016

15 Alasan Kenapa Anda Harus Minum Air Lemon Setiap Pagi.

Siapa yang tidak kenal dengan buah limau? Buah bersaiz kecil dan berwarna kuning ini mempunyai rasa yang masam tapi mempunyai banyak manfaat. Manfaat lemon yang sama ini ternyata sangat banyak sekali.

Jika anda mencari helah mudah untuk meningkatkan kualiti kesihatan hidup anda secara keseluruhan, cubalah tips ini dari. Minum air limau diawal hari utamanya di pagi hari dengan rutin cukup sederhana dan akan mempunyai kesan luar biasa pada kesihatan anda secara keseluruhan.

Tidak hanya rasa yang menyegarkan di pagi hari, tapi minum lemon membantu untuk perbaiki pencernaan dan memfinalisasi proses detoksifikasi semulajadi tubuh Dan ini manfaat nya kerana lemon yang terkandung di dalamnya dengan vitamin C, B, kalsium, zat besi, magnesium, potasium, enzim, antioksidan, dan serat.


Menurut falsafah Ayurveda, pilihan anda mengenai rutin harian anda, baik untuk membina pertahanan terhadap penyakit atau meruntuhkannya.

Manfaatnya lemon adalah tidak terbatas, dan berikut ini 15 sebab-sebab yang paling penting bagi anda untuk minum air lemon setiap hari.

1. Memperbaiki dan meningkatkan proses pencernaan dan perut

Jus lemon mempunyai nutrisi yang dahsyat yang membantu menggugurkan dan membuang racun di saluran pencernaan. Jus lemon boleh membantu meringankan gangguan pencernaan, seperti mulas, dan kembung. Minum Lemon di pagi hari, akan menghidrasi usus anda, merangsang pengeluaran hempedu, dan kotoran di rembesan lebih optimum

2. Meningkatkan sistem kekebalan

Jus lemon kaya akan vitamin C, yang membantu mengukuhkan sistem imun sehingga efektif melawan flu.Tapi tidak hanya vitamin C penting untuk sistem kekebalan tubuh agar bekerja lebih baik, Lemon mengandungi zat besi yang merupakan nutrisi penting lain, dengan lemon maka tubuh akan meningkatkan keupayaan untuk menyerap lebih banyak zat besi daripada makanan yang anda makan.

3. Menghidrasi tubuh anda

Minum Lemon adalah penting agar tetap terhidrasi. Terutama semasa musim panas. Air putih adalah yang terbaik, tetapi banyak orang bilang ini membosankan dan tidak cukup hanya segelas air putih sahaja. Di situlah lemon datang dan membuat hal-hal yang lebih menarik. Jadi jangan ragu memulakan hari anda dengan air limau, tapi minum sebanyak gelas air lemon yang anda inginkan pada siang hari untuk tetap terhidrasi.

4. Meningkatkan tenaga

Air limau memberi anda dorongan serta-merta tenaga dan meningkatkan mood anda tepat di awal hari anda.

5. Meremajakan kulit anda

Lemon adalah sumber yang kaya dengan antioksida yang menghalang kerosakan akibat radikal bebas. Radikal bebas bertanggungjawab untuk penuaan pra-matang dari kulit anda. Vitamin C membantu untuk mengekalkan keanjalan kulit anda untuk mencegah pembentukan kedutan dan noda penurunan.

6. Mengurangkan keradangan

Lemon mempunyai keupayaan untuk mengeluarkan asam urat dari sendi anda. Asam urat adalah salah satu penyebab utama dari keradangan.

7. Membantu kawalan dan turunkan berat badan serta meningkatkan metabolisme badan

8. Mengawal kadar asid di tubuh anda

Walaupun lemon mempunyai rasa asam, mereka adalah salah satu sumber makanan yang paling alkali di bumi. Terlalu banyak asid boleh menyebabkan keradangan, obesiti, dan penyakit utama seperti kanser, diabetes dan Alzheimer.

9. Sifat cleansing (detoks)

Lemon membantu seluruh tubuh anda untuk membuang lebih banyak racun dn untuk mencegah daripada kerosakan sel-sel anda, rangkaian, dan organ. Ia merangsang hati anda untuk menghasilkan lebih banyak enzim dan bekerja lebih berkesan. Jus lemon bekerja sebagai diuretik untuk menjaga saluran kencing anda bebas dari racun dan juga boleh mengubah tahap pH yang menghalang pertumbuhan bakteria. ini sangat membantu bagi yang sering mengalami ISK (jangkitan saluran kencing). Dan seperti yang disebutkan sebelum ini, lemon melonggarkan dan membuang sisa dari saluran pencernaan anda dan automatik membersihkan usus anda.

10. Antibakteri dan Antiviral

Lemon mempunyai sifat antibakteria dan antivirus. Mereka membantu melawan flu, udara sejuk, dan memberi rasa nyaman di sakit tekak.

11. Mengurangkan lendir dan hidung

Air lemon membantu mengurangkan lendir dan kahak. Orang yang minum susu lembu sering lebih sensitif untuk mem pengeluaran lendir. Jadi mulai hari anda dengan air limau pasti boleh membantu mengurangkan lendir jika anda.

12. Segarkan nafas

Lemon menyegarkan nafas anda dan melawan bakteria di mulut. Walaupun lemon bermanfaat untuk kesihatan mulut anda secara keseluruhan, Harap diperhatikan untuk elakkan minum atau menggunakannya secara langsung / murni. Asid sitrik boleh menghakis enamel gigi, sehingga tidak memberus gigi anda dengan itu, tetapi memakai media segelas air lemon sebagai gantinya.

13. Booster kekuatan otak

Tinginya tahap kalium dan magnesium menunjukkan kesan menguntungkan pada kesihatan otak dan saraf kita. Air lemon dapat memberikan dorongan yang anda perlukan untuk melawan kemurungan dan stres.

14. Anti-kanser

Antioksidan lemon tidak hanya melindungi kulit anda dari penuaan, tetapi juga mengurangkan risiko beberapa jenis kanser. Mereka yang besar dalam meneutralkan asid juga. Kanser mencintai tumbuh dalam persekitaran asid. Alkalizing tubuh anda boleh berhenti sel kanser untuk tumbuh dan dapat mengurangkan risiko terkena kanser di tempat pertama.

15. Pengganti kafein kopi

Banyak orang peminum tegar kopi melakukan terapi dengan menukar kopi di pagi mereka dengan air limau suam. Ini memberikan dorongan tenaga yang sama.

*Cara Membuat Lemon Water / Air Lemon

Membuat air lemon sangat sederhana. Diperlukan kurang dari 5 minit dari waktu pagi anda yang berharga. Perahlah setengah buah lemon dalam segelas air suam-suam kuku.

Mengapa menggunakan air suam-suam kuku (atau suhu bilik) bukan air sejuk atau panas untuk membuat air Lemon? Ini kerana air panas atau sejuk memerlukan lebih banyak tenaga untuk proses pencernaan, sehingga minuman pertama anda di pagi hari harus hangat atau pada suhu bilik.