Sunday, July 24, 2016

6 Kisah Mengejutkan Yang Berlaku Kerana WhatsApp.

Dalam zaman yang serba moden ini, penggunaan gadget memang menjadi sebuah perkara yang begitu normal. Bahkan kebergantung seseorang akan gadget, dia kerap kehilangan saat bersama orang yang ada di dekatnya. 

Walaupun mempunyai kesan negatif dan positif, pelbagai aplikasi yang tersedia dalam sebuah peralat an memang mau tak mau membuat orang semakin mudah melakukan sesuatu. Jika dulu aplikasi menghantar mesej hanyalah SMS, saat ini sudah semakin banyak perisian lain dibangunkan. 

Salah satu aplikasi pemesejan yang kini cukup popular adalah WhatsApp. Memakai internet sebagai cara menghantar mesej, WhatsApp amat digemari, namun tahukah kamu banyak sekali cerita-cerita di sebalik penggunaan WhatsApp, berikut kisahnya.


1. Lapor isteri kepada Polis

Tahap ketagihan WhatsApp di kawasan Indore, India sepertinya sudah tidak terkawal. Bahkan seorang suami sampai melaporkan isterinya sendiri ke polis kerana sang isteri tidak melayani dirinya dan terlalu fokus dengan WhatsApp. Lelaki yang melaporkan isterinya sendiri itu adalah Vijay Nagar, seorang jurutera perisian yang mengaku sang isteri, Payal, tidak mempunyai masa lagi dengan keluarga. 

Menurut Nagar, saat dirinya pulang dari pejabat, sang isteri bahkan tidak mempersiapkan makanan atau minuman untuknya dan lebih fokus pada HP melakukan perbincangan panjang di WhatsApp. Payal tidak keluar rumah dan tidak peduli dengan sesiapa. Setelah dipanggil polis, Payal justeru balik melaporkan diri kepada Nagar. Sungguh, macam-macam ya.

2. Dilarikan ke UGD

Seorang wanita yang terlalu fokus dengan WhatsApp semasa cuti Krismas 2013 lalu harus merasakan kenyataan pahit yakni dilarikan ke rumah sakit. Wanita berusia 34 tahun yang juga sedang hamil 27 minggu (lebih daripada enam bulan) itu harus masuk ICU kerana mengalami sakit parah di pergelangan tangannya. 

Sebelumnya dia tidak mengalami gangguan pada aktiviti fizikalnya sehingga akhirnya lebih dari enam jam memegang HP dan menghantar mesej melalui WhatsApp pada cuti Krismas itu. Nah, masih mau ketagih dengan HP?

3. Kabur dari penjara

Seorang pegawai di sebuah penjara Zimbabwe harus menghadapi hukuman selepas dua banduan melarikan diri dari penjara dengan tahap keselamatan tinggi, Chikurubi lantaran terlalu fokus dengan perbualan di WhatsApp. Petugas bernama Guni itu sebenarnya bertugas mengawasi lima banduan ketika mereka melakukan kerja sosial. Namun Guni yang sedang sibuk dengan WhatsApp, tidak menyedari ada banduan yang lari. 

Pada masa Guni sedang asyik, para tahanan itu mengambil kesempatan dengan menyerangnya dan mengikatnya ke pohon. Bahkan mereka juga merampas HP dan wang dari dompet pekerja malam. Salah satu tahanan melucutkan pakaian seragam dan memakai pakaian seragam itu untuk berpura-pura keluar dari penjara.

4. Kena Undang-undang

Pada Julai 2014, sebuah mahkamah di Arab Saudi menjatuhkan hukuman 10 hari penjara dan 10 kali sebatan kepada dua orang wanita lantaran dinyatakan bersalah sudah membuat sumpah di WhatsApp. Hakim mahkamah pelabuhan Laut Merah di Jeddah ini berusaha mendamaikan kedua-dua wanita itu tetapi mereka saling mempertahankan pendapat masing-masing. 

Oleh itu hakim tidak mempunyai pilihan lain selain menjatuhkan hukuman tersebut. Nah, kamu jangan mudah mengucapkan sumpah-sumpah yang tak boleh diwujudkan ya.

5. Pencuri ditangkap

Pada Oktober 2013, seorang pelukis ditangkap dan didakwa merompak sebuah HP BlackBerry dari seorang kanak-kanak berusia 12 tahun. Suspek yang bernama Daniel Smith dan masih berusia 23 tahun ini ditahan selepas polis mendapati laporan jaring sosial yang mengenali dirinya. 

Kejadian itu bermula ketika mangsa berjalan di dekat stesen bawah tanah yang tiba-tiba dirampas oleh Daniel. Dan entah kenapa, Daniel sang pencuri ini malah menyiarkan gambar dirinya sendiri ke HP dengan salah satunya dipamerkan di WhatsApp sehingga ibu mangsa boleh melaporkannya kepada polis dan menahannya.

6. Selamat dari musibah

Pernah menonton filem 127 HOURS? Di mana James Franco sampai harus bergantungan di tebing dan memotong tangannya agar selamat? Rasanya perkara itu dialami Gaurav Arora, seorang jurutera perisian berasal dari Delhi yang terjebak lebih dari 10 jam selepas terjatuh dari ketinggian 91 meter saat memanjak tebing di Madhugiri, 60 kilometer dari Bangalore. 

Apa yang membuat Arora selamat adalah dia menghantar gambar lokasi terjebak kepada temannya melalui WhatsApp. Atas kejadian itu, Arora berjaya ditemui beberapa jam kemudian dengan keadaan penuh luka. Arora sendiri menghantar fotonya itu kepada Priyank Sharma, rakannya yang juga ikut mendaki tetapi berhenti ke jalan. Berkat foto itu, Arora boleh diselamatkan.