Sunday, July 24, 2016

5 Haiwan Pengklonan Paling Popular di Dunia.

Istilah kloning dalam dunia Biologi merupakan sebuah proses yang menghasil individu-individu dari jenis yang sama, kemudian serupa secara genetik. Pengklonan adalah proses pembiakan aseksul yang biasa terjadi di alam dan dialami oleh bakteria, serangga dan tumbuhan. 

Namun istilah kloningan yang ramai diperdebatkan adalah versi bioteknologi atau pelbagai usaha yang dilakukan untuk menghasilkan salinan fail Dna, gen, sel ataupun organisma. Berikut adalah 5 haiwan hasil pengklonan di Dunia: 

1. Pengklonan Coyote di Korea Selatan

Hwang Woo Suk, Ilmuwan asal Korea Selatan mengumumkan kejayaannya dalam mengklon lapan anjing liar, Coyote (srigala padang rumput) pada Oktober 2011 lalu. Dalam melakukan kajiannya tersebit Hwang sepenuhnya disokong oleh kerajaan Provisinsi Gyeonggi, Korea Selatan. Bahkan pada pelancarannya dihadiri oleh Gubernur Kim Moon-Soo, menurutnya klon anjing liar Afrika sedang dilakukan dan pihaknya akan cuba untuk mengklon Mammoth di masa depan. Wow!

Dalam penyelidikan dan eksperimen tersebut Hwang mengambil sel dari kulit coyote yang kemudian ia transplantasikan ke dalam inti telur anjing. Setelah beberapa bulan lahirlah bayi coyote kloningan di Sooam Biotech Research Foundation pada 17 Jun 2011, kemudiam bayi coyote yang lain terlahir mengikuti. Prestasi tersebut memadam imej buruk Hwang sebagai saintis yang memalsukan sel induk manusia dari embrio kuning pada 2004 lalu.

2. Noori, Domba Pengklonan di Kashmir 

Sementara itu Sobat unik, saintis di India berjaya mengklon seekor kambing yang jarang berlaku asli Kashmir yang diberi nama Noori (cahaya). Dengan kejayaan pengklonan tersebut para ilmuwan India mengharapkan dapat meningkatkan jumlah haiwan yang jarang berlaku tersebut, kambing yang dikenal mempunyai bulu tebal dan halus. Masyarakat India, Kashmir dan sekitarnya biasanya menjadikan bulu kambing himalaya sebagai bahan wol yang dikenali dengan 'pashima' atau 'bulu Kashmir'. Menurut keterangan Dr. Riaz Ahmad Shah, kejayaan pengklonan tersebut boleh mencetuskan peningkatan populasi kambing Himalaya sehingga mencetuskan keghairahan pendapatan masyarakat di bidang tekstil dan Enterprise.

Sebelum ini Dr Riaz bersama keenam rakan saintis melakukan penyelidikan pengklonan ini selama hampir dua tahun. Dan meskipun tidak menjelaskan secara terperinci, Dr. Riaz mengatakan bahawa ia bersama rakannya menggukan kaedah yang mudah, selamat dan paling murah untuk melakukan pengklonan. Dan semua aktiviti penyelidikan Dr. Riaz bersama keenam saintis yang dibiayai oleh Bank Dunia.

3. Pengklonan Babi GMO di China

Di China, tepatnya di Wilayah Heilongjiang lahir bayi babi hasil pengklonan hasil penyelidikan yang diketuai oleh Profesor Liu Zhonghua dari Northeast Agricultural University pada Disember 2006. Pengklonan yang dilakukan terhadap babi berwarna hijau neon (sebelumnya disuntikkan protein green fluorescent) dan dikahwinkan dengan babi biasa, berjaya melahirkan bayi klon yang transgenik. Induk babi tersebut adalah satu daripada tiga babi hijau neon yang berjaya dibesarkan di dalam makmal milik Agricultural University.

Meski induknya merupakan babi berwarna hijau neon, namun hanya dua daripada 11 anaknya yang mempunyai warna yang sama. Menurut profesor Zhonghua lidah bayi babi neon tersebut terlihat menyala apabila terkena sinar ultraviolet, sehingg dapat disimpulkan bahawa bayi tersebut mewarisi genetikan sang induk. Namun berbeza dengan kesembilan saudaranya, walaupun mereka dilahirkan dalam masa yang berturut-turut. Sang profesor menyebutkan bahawa kaedah yang digunakan untuk kloningan di masa depan adalah teknologi nuklear Somatis atau pemindahan sel teras. Walaupun di Barat dan Asia (Jepun dan Korea Selatan) kaedah tersebut telah dikenali dan digunakan.

4. Ayam Tanpa Bulu di Israel

Sementara penyelidikan pengklonan di kawasan Timur Tengah dilakukan pada 2006 lalu oleh para saintis di Fakulti Genetik, Rehovot Institut di Tel Aviv, Israel. Para saintis tersebut berjaya mengklon genetik dua ekor ayam hingga tumbuh tanpa mempunyai bulu. Proses pengklonan yang dilakukan oleh para saintis Rehovot secara umum masih sama, mereka menyuntik sel dengan ciri-ciri yang telah ditentukan ke dalam telur ayam betina. Tujuan pengklonan yang dilakukan oleh para saintis tersebut cukup unik dan lucu, yakni memudahkan manusia untuk menikmati hidangan ayam tanpa perlu repot mencabuti bulunya ketika akan dimasak.

Walaupun tujuannya adalah keberkesanan dan efisiensi dalam jualan dan pemprosesan ayam sebagai sumber makanan, namun kloningan ini menuai banyak kecaman. Kerana banyak yang berpendapat bahawa ayam-ayam yang hidup tanpa bulu akan lebih tersiksa dalam mengahadapi perubahan iklim. Selain itu ayam-ayam tersebut akan terdedah terhadap serangan penyakit dan bakteria atau nyamuk. Menurut Joyse D'Silva dari Compassion in World FARMIN, ayam-ayam tersebut kelihatan menjijikkan dan apa yang dilakukan oleh saintis Israel tidak betul.

5. CC Alias ​​Carbon Copy, Kucing Pengklonan di Amerika Syarikat

Kucing merupakan haiwan sahabat manusia yang lucu, anggun namun lebih sering kelihatan bermalas-malasan dan manja di dekat majikannya. Pada 22 Disember 2001College of Veterinary Medicine di Texas, AS, berjaya melahirkan kucing klon bernama CC atau Carbon Copy. Sebuah penyelidikan pengklonan yang dipimpin oleh Dr. Mark Westhusin dan Dr. Taeyoung Shin, secara rasmi memasarkan hasil penyelidikan mereka pada 14 Februari 2001 di Nature-Science Journal.

Kucing CC merupakan kucing klon yang dilakukan dengan cara mendapatkan penderma genetik dari kucing Rainbow (sejenis kucing domestik calico). Walaupun demikian kloningan kucing CC tidak sama dan mirip dengan kucing Rainbow, kedua-duanya mempunyai warna rambut yang berbeza. Hal itu disebabkan oleh pengaturcara ulan epigenetika yang terjadi dalam persenyawaan embrio. Dan berita mengejutkan muncul pada 2006 kucing CC berjaya melahirkan tiga ekor bayinya hasil perkahwinan alami dengan kucing jantan. CC pun menjadi kucing kloning pertama yang melahirkan.