Mudah saja nak tipu Melayu. Bagi peniaga bukan-Melayu mereka sudah pasti dah kaji psikologi Melayu yang merupakan pembeli terbesar di negara ini sebelum memasar barangan mereka. Bila dah tau psikologi Melayu, mudahlah mempermainkan perasaan mereka.
Jika di depan orang Melayu diletakkan dua bungkusan barang, yang pertama cap masjid dan yang kedua cap rumah pangsa, psikologi Melayu akan lebih terarah untuk membeli barangan cap masjid. Alasannya mudah saja: masjid tempat suci, pengeluar barang itu juga mesti orang Islam yang mementingkan kesucian.
Begitu juga jika diletakkan di depan orang Melayu dua bungkusan barang, yang pertama cap ketayap dan yang kedua cap topi besbol, rasanya psikologi Melayu lebih meminati barangan cap ketayap kerana ketayap lebih sinonim dengan Islam berbanding topi besbol.
Orang bukan Islam yang mengeluarkan barangan cap masjid dan cap ketayap, tentu ketawa dalam hati dengan 'kecerdikan' orang Melayu ini. Orang Melayu pengeluar barangan cap rumah pangsa dan cap topi besbol pula tentu geleng kepala bila orang Melayu lebih minat membeli barangan keluaran bukan Islam yang belum tentu terjamin kehalalan, kebersihan dan kesuciannya.
Kilang bihun cap masjid yang kotor dan jijik. |
Seperti kata Persatuan Pengguna Islam Malaysia, orang Islam boleh buat pilihan sendiri sama ada mahu membeli produk bihun keluaran orang Islam atau bukan Islam. Antara bihun keluaran syarikat yang dimiliki oleh orang Islam ialah bihun jenama Faiza, HPA, Jasmine dan Era.
Tepuk dada tanya selera. [Sumber]