Thursday, March 2, 2017

Ini Yang Perlu Anda Lakukan Jika Diserang Oleh Anjing.

Setiap hari kita mungkin akan bersua dengan anjing-anjing liar ketika berjalan keluar atau bersenam. Sebahagian daripada anjing ini kadang-kadang boleh menunjukkan sikap yang tidak menentu dan menjadi sangat agresif dan tidak mesra. Oleh itu, terdapat ancaman yang jelas dan terang kepada kehidupan manusia.


Disini telah di kumpul cadangan daripada pakar dan para cynologists bagaimana untuk menjaga diri anda dengan selamat dan mengelakkan dari gigitan anjing.

1. Jangan panik

Kita sangat percaya bahawa anjing dan haiwan lain tiada rasa takut terhadap manusia. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh bertenang apabila anjing agresif menggeram dan menyalak pada anda. Jika anda menjerit, melambai tangan anda, atau melarikan diri, anda boleh mencetuskan naluri pemangsa anjing dan mencetuskannya untuk menyerang.

2. Jalan perlahan-lahan jika anda sedang berlari

Jika berlaku anda menghadapi anjing semasa larian anda, lambatkan larian dan tukar kepada berjalan. Berpusing dan berjalan ke arah yang bertentangan dengan anjing itu, tetapi perlu mengawasinya keluar dari sudut mata anda.
Selain itu, jika anda berdiri sepenuhnya dengan tangan anda terbentang di sepanjang sisi badan anda, anjing itu akan hilang minat terhadap anda dan berlalu pergi.

3. Elakkan bertentangan mata secara langsung

Hubungan mata secara langsung boleh meningkatkan tingkah laku agresif anjing. Merenung anjing di mata boleh ditafsirkan sebagai ancaman oleh anjing dan menjadi sebab untuk terjadinya serangan. Perhatikan anjing dalam pandangan, tetapi cuba elakkan hubungan mata secara langsung dengannya. Ini akan memberi isyarat kepada anjing itu bahawa anda bukan ancaman, dan mungkin akan berpaling dan pergi.

4. Ganggu perhatian anjing dengan objek lain

Sebenarnya, apa-apa objek di tangan boleh membantu. Beri sesuatu untuknya mengunyah, seperti kasut anda, botol, atau beg anda. Ini boleh mengganggu anjing tersebut untuk beberapa ketika dan memberi masa untuk melarikan diri anda.

5. Katakan kepada anjing tersebut "Back Away"

Jika anjing itu terus berkelakuan agresif, berdepan dengannya - elakkan hubungan mata secara langsung - dan menyuruhnya pergi. Pastikan anda menggunakan suara yang kuat dan yakin, tetapi tidak nyaring atau menguasai. Perintah-perintah yang paling berkesan adalah "No" dan "Back Away" dalam nada tegas. Anjing itu akan menjadi takut dan berlalu pergi.

Diharapkan anda dapat sedikit ilmu bagaimana menghadapi serangan anjing pada masa akan datang. Kami ingin mendengar pandangan anda mengenai perkara ini ...

| SBP