Monday, January 30, 2017

Saya Terkejut Apabila Mengetahui Erti Pelekat Pada Buah-Buahan. Saya Sangkakan Ianya Hanya Satu Maklumat Yang Tidak Berguna. Rupanya...

Kemungkinan kebanyakan kita pada satu masa perasaan atau pernah melihat pelekat pada buah-buahan. Selain daripada logo yang terang, ada juga kod PLU digital (atau Price Look-Up Code). Ternyata bahawa pengeluar buah-buahan bukan sahaja cuba untuk advertize diri mereka di sini, tapi juga menyediakan kita dengan maklumat pengguna yang penting.


Disini SBP memutuskan untuk memberitahu anda semua tentang bagaimana untuk memahami apa yang dimaksudkan nombor ini dan rahsia yang terkandung di dalamnya.

1. Kod empat digit bermula dengan nombor 3 atau 4.


Jika terdapat hanya empat nombor pada pelekat, maka ia bermakna buah (atau sayur-sayuran) telah dihasilkan dengan bantuan teknik agronomi moden - termasuk penggunaan baja dan racun perosak yang banyak.

2. Kod lima digit bermula dengan nombor 8.


Apabila anda melihat pelekat ini, buah-buahan yang telah diubahsuai secara genetik sebagai sebahagian daripada proses yang dipertingkatkan. Ya, betul. Ini adalah makanan GMO yang terus menerus menyebabkan banyak kontroversi. Kajian menunjukkan bahawa tembikai, pisang, betik adalah jenis buah-buahan yang diubahsuai secara genetik yang paling kerap dan banyak.
3. Kod lima digit bermula dengan nombor 9.


Jika anda melihat kod jenis ini, ia bermakna buah ditanam menggunakan kaedah pertanian lama nenek moyang kita: dengan tangan mereka sendiri dan tanpa sebarang bahan kimia. Ini adalah produk organik.

4. Jika buah tidak mempunyai kod PLU.


Kebanyakan orang cuba untuk mencari buah-buahan tanpa pelekat. Tetapi ini sebenarnya boleh membahayakan: buah-buahan yang diimport dari luar negara perlu sentiasa dilabelkan dengan cara ini. Jika tiada label, kemungkinan ia telah dikeluarkan atas sebab-sebab tertentu - yang tidak mungkin memberi kelebihan kepada anda sebagai pengguna.

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
| SBP