Tuesday, January 31, 2017

Adakah Saya Bersedia Untuk Seks?

Sama ada anda seorang dara atau anda telah pernah melakukan seks sebelumnya, ianya semulajadi untuk tanya diri anda soalan 'perlukah saya melakukan hubungan seks?' Tiada peraturan yang telah ditetapkan, tetapi ada beberapa perkara yang boleh anda fikirkan untuk membantu anda membuat keputusan.


Bagaimana saya tahu apabila saya sudah bersedia untuk seks?

Memutuskan bila untuk melakukan hubungan seks adalah satu perkara yang sangat peribadi. Ia perlu merasa seperti untuk anda dan untuk orang yang akan berada bersama dengan anda, supaya anda boleh membuat keputusan bersama. Ini dikenali sebagai persetujuan seksual.

Ingat kebenaran yang boleh digunakan setiap kali anda melakukan hubungan seks. Walaupun anda telah bersetuju dengan seks sebelumnya - dengan pasangan yang terdahulu atau sekarang - ia tidak bermakna anda secara automatik mahu melakukannya sekali lagi. Berhati-hati dengan bagaimana pasangan anda berasa dan biarkan mereka tahu apa yang anda fikirkan juga.

Persetujuan terpakai kepada apa-apa jenis aktiviti seksual, bukan sahaja bersetubuh. Jika anda membuat keputusan untuk menjadi intim dalam apa-apa cara, ia adalah benar-benar baik untuk berhenti di mana-mana tempat, atau tidak untuk melakukannya sekali lagi jika anda tidak mahu.

Apakah sebab-sebab yang salah untuk melakukan hubungan seks?

1. Mengambil hati pasangan

Adakah ini keputusan anda, atau adakah anda memikirkan tentang bersetubuh kerana orang lain? Jika mana-mana frasa ini kedengaran biasa kemudian fikirkan dengan teliti - mereka boleh mendesak anda:
  • "Anda akan jika anda mencintai saya!"
  • "Orang lain melakukannya!"
  • "Ia akan menjadikan hubungan kita lebih kuat"
  • "Anda tetap akan melakukannya masa akan datang - kenapa tidak sekarang, dengan saya?"
  • "Saya akan menjadi lembut, dan ia akan menjadi benar-benar hebat!"
2. Anda tidak mahu kelihatan tidak matang

Mempunyai hubungan yang telah lama, tidak membuatkan hubungan seks itu betul - malah, jika pasangan anda adalah lebih tua daripada anda, mereka harus cukup matang untuk menunggu sehingga anda sudah bersedia. Tiada set umur atau tahap untuk memulakan persetubuhan, dan kehilangan dara anda pada usia muda tidak semestinya membuatkan anda matang.
3. Anda fikir anda 'harus'

Rakan semua seolah-olah mengadakan hubungan seks dan tahu banyak mengenainya - adakah anda mengenali mana-mana frasa ini?
  • "Anda bermaksud anda tidak pernah melakukannya?!"
  • "Saya hilang apabila saya 12... ”
  • "Ya, aku sudah melakukan seks banyak kali"
  • "Kau seorang gadis dara, anda tidak akan faham"
Rakan-rakan anda mungkin berkata perkara-perkara ini, kerana mereka mahu bunyi yang lebih berpengalaman daripada mereka yang sebenarnya. Berani dan beritahu mereka bahawa anda berpuas hati untuk menunggu.

4. Anda akan menentang kepercayaan anda

Kita semua mempunyai sikap yang berbeza tentang hubungan seks. Sesetengah orang menganggap hubungan seks hanya perlu berlaku dalam perkahwinan, yang lain melihat seks dan cinta sebagai perkara yang berbeza.

Pandangan anda mengenai seks boleh dikaitkan dengan iman atau kepercayaan anda dan itu tidak mengapa, selagi anda jelas tentang apa yang anda percaya dan memahami pasangan anda.

Anda mungkin mempunyai sikap yang berbeza untuk seks daripada keluarga atau rakan-rakan anda. Akhirnya, keputusan untuk melakukan hubungan seks perlu satu persetujuan antara anda dan pasangan anda, dan ketika orang lain boleh membantu atau mempengaruhi keputusan anda, mereka sebenarnya tidak membantu menjadikannya untukmu.

Bagaimana boleh saya bersedia dan dilindungi?

Jika anda tahu anda sudah bersedia, pastikan kali pertama anda (dan setiap kali selepas itu) adalah selamat. Ini bermakna melindungi diri anda dan pasangan anda terhadap kehamilan yang tidak diingini dan risiko jangkitan kelamin (STI) termasuk HIV. Cara terbaik untuk melakukan ini adalah untuk sentiasa menggunakan kondom.

Jika anda sudah bersedia untuk melakukan hubungan seks maka anda harus untuk membincangkan perkara itu terlebih dahulu. Ia boleh menjadi janggal untuk memperkenalkan kondom dalam masa ini, jadi untuk mengurangkan rasa malu, bincang tentang perlindungan terlebih dahulu dan membuat keputusan siapa yang akan membawa kondom. Mempunyai simpanan kondom yang tersedia di tepi atau di bawah bantal boleh membantu.

Ia juga merupakan idea yang baik untuk mencari kaedah kontraseptif yang lain. Hanya ingat bahawa kondom bukan hanya akan melindungi anda daripada kehamilan yang tidak diingini, tapi penggunaan kondom penting untuk memastikan anda juga dilindungi daripada penyakit kelamin (STI), termasuk HIV.

Bagaimana jika semuanya akan jadi salah?

Tiada siapa yang boleh meramalkan bagaimana seks akan berubah, dan banyak faktor - seperti mood anda, suasana dan masa - semua boleh mempengaruhinya, tidak kira berapa banyak pengalaman anda. Walau bagaimanapun, lebih terbuka anda dengan pasangan anda, semakin besar kemungkinan anda untuk berasa selesa.

Ia adalah semulajadi untuk berasa sedikit janggal kali pertama, tetapi yang lebih penting adalah untuk mempercayai antara satu sama lain daripada mengetahui banyak tentang seks. Jangan bimbang jika ia tidak terjadi dengan sempurna, selagi anda dan pasangan anda selesa dengan satu sama lain anda boleh berlatih bersama-sama.

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
| SBP