Tuesday, October 25, 2016

Hukum Suami-Isteri Berhubungan Intim Di Bilik Mandi. Inilah Penjelasan Mengikut Islam.

Ada seorang teman yang memberikan soalan menggelitik mengenai bolehkah hubungan intim di bilik mandi? Kerana hal yang sensitif ini jarang sekali mendapat perbincangan secara terbuka, padahal seseorang juga perlu mendapatkan kejelasan undang-undang agar apa yang dilakukannya itu tidak menyalahi kehalalan apalagi jika ternyata yang dilakukannya adalah makruh bahkan haram. Tentu hal ini sangat penting diketahui oleh muslim yang telah berkahwin, apabila ingin berhubungan intim di suatu tempat, semisal bilik mandi.


Mengapa perkara ini dibincangkan, bukankah bilik mandi adalah tempat peribadi yang tertutup, dan bukankah suami-isteri adalah halal pada masa akan berhubungan intim di mana sahaja? Tentu saja ada hubungannya, kerana akan berpengaruh pada beberapa perkara salah satunya menyebut nama Allah di suatu tempat yang sebenarnya tidak dibenarkan atau makruh untuk melakukannya.

Ada beberapa pembahasan mengenai hal ini yang akan lebih mudah jika dikelompokkan dalam beberapa mata:

1. Pasangan suami isteri sesaat akan melakukan hubungan jima '(hubungan intim) dianjurkan untuk berdoa terlebih dahulu, seperti yang dilakukan Rasulullah :

Dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu' anhuma , ia berkata bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Jika salah seorang dari kalian (iaitu suami ) ingin berhubungan intim dengan isterinya, lalu dia membaca do'a: [Bismillah Allahumma jannibnaasy syaithoona wa jannibisy syaithoona maa rozaqtanaa], "Dengan (menyebut) nama Allah, ya Allah jauhkanlah kami dari (gangguan) setan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki yang Engkau anugerahkan kepada kami", kemudian jika Allah menakdirkan (lahirnya) anak dari hubungan intim tersebut, maka syaitan tidak akan boleh mencelakakan anak tersebut selamanya "(HR. Bukhari no. 6388 dan Muslim no. 1434)

Analoginya, dikamar mandi terlarang (makruh) untuk berdoa, menyebut asma Allah juga berzikir, seperti hadis riwayat Muslim yang menyatakan Rasulullah tidak membalas salam dari seseorang ketika ia sedang di dalam bilik mandi.

2. Imam Nawawi mengatakan jika hukumnya makruh untuk orang-orang yang buang hajat untuk berzikir mengucapkan Subhanallah, laa ilaaha illallah, tidak menjawab salam, berdoa dan menjawab doa orang yang bersin, juga menjawab azan.

3. Jika terpaksa bersin di bilik mandi, hendaklah berdoa dalam hati saja, begitu pula ketika berjima 'jika dilakukan di bilik mandi, maka hendaklah berdoa dalam hati. Hal ini hukumnya makruh tanzih bukan haram dan yang melakukannya bukan kategori dosa, demikian imam Nawawi menambah. (lihat Syarh Shahih Muslim, 4 : 61)

4. Sebaiknya berhubungan intim jangan dilakukan dalam bilik mandi, apalagi bilik mandi umum, kerana disamping itu bukan tempat yang sesuai dan selesa untuk ibadah seperti itu, hal ini juga berkaitan dengan tempat lalu lalang banyak orang, apalagi pintunya yang tidak boleh ditutup sempurna.

5. Menjaga kerahsiaan hubungan intim dari pemerhatian orang lain, anak-anak dan dari orang-orang yang boleh mengetahui jika dilakukan di suatu tempat yang boleh saja didatangi mereka. Padahal hubungan intim adalah hal yang patut dirahsiakan.
Dari Abu Sa'id Al Khudri, ia berkata bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, " Sesungguhnya termasuk manusia yang paling jelek kedudukannya di sisi Allah pada hari kiamat adalah laki-laki yang menggauli isterinya kemudian dia sebarkan rahsia atas katil ." (HR. Muslim no. 1437).

"Sebarkan", disini bukan hanya secara sengaja, namun juga kerana kelalaian pelaku hubungan intim tersebut yang melakukan ditempat yang tidak selamat dari pendengaran dan penglihatan orang lain.

6. Ada pula yang menyebutkan (Fatwa Islam web) jika undang-undang berhubungan intim dalam bilik mandi tidaklah terlarang, dan tak ada pula kafarah yang ditunaikan, hanya saja hal tersebut menyalahi adab kesopanan, dan satu lagi masalah yang cukup kritikal yakni membaca doa sebelum jima ' di bilik mandi makruh atau cenderung terlarang jika dilakukan secara lisan.

7. Lakukan hubungan intim di tempat yang semestinya (semisal bilik) yang tertutup rapat, yang lebih selesa, tenang dan tidak ada rasa was-was jika ada yang mendekati tempat umum tersebut. Akan tetapi jika dalam keadaan terpaksa (oleh keadaan), sesuatu yang darurat dalam Islam, tentu dari yang harampun boleh jadi halal begitu juga hukum makruh, maka ia boleh beranjak jadi mubah.

Demikian sahabat Ummi, semoga adab dalam Islam apapun bentuknya dapat dijalankan dengan mengikuti sunah Rasulullah. Seperti halnya berhubungan intim, semoga dapat dilakukan dengan lebih baik ditempat selesa. (Ummi - dalam talian.com)