Friday, September 30, 2016

Untuk Kamurang yang Bertambah Tua Hari Ini.

Kepada Anda:

Selamat pagi, selamat berulang tahun.

Sejak bulan September datang, aku sudah memikirkan tarikh 30. Kerana kamurang berulang tahun dan aku berjanji tahun ini harus ada sesuatu yang istimewa. Aku ingin menebus kelalaianku dulu, aku ucapkan selamat hanya di timeline Facebook -mu, tak lucukan? Kamurang itu istimewa untukku, tapi ucapanku seperti orang melintas saja.


Izinkan saya mengucapkan semua doa dan harapan di hari ini, khusus untuk kamurang yang bertambah tua setiap tarikh 30 September. Tidak, aku tidak akan mengucapkan "takdir umur berkurang", kalimat yang mengerikan. Walau takdir usia sudah dituliskan sejak kita belum lahir, tetapi meminta panjang umur dan sihat sentosa tak salah, bukan? tak ada yang melarang.

Semoga usiamu dilimpahi berkat dari Allah SWT. Semakin rajin beribadah dan diberi hati yang senantiasa ikhlas. Semoga setiap detik yang kamu lalui diisi dengan hal-hal yang membuat namamu abadi. Berkaryalah! Apapun hal itu, buat yang kamu sukai dan kamu kuasai.
Jangan lupa makan, jangan hanya kunyah biskut kacang (yang kamu muntahkan kerana berkelakuan semasa memakannya, hehe). Tubuhmu terlalu kurus, perbanyakkan makan makanan yang sihat dan sempurna. Kamu tak suka susu (aku tahu), tetapi minumlah susu soya, sama-sama berkhasiat tapi tak amis. Jangan cuma makan lobak merah, makan juga sayur-sayuran yang lain ya? diambil dengan sambal belacan jauh lebih nikmat. 

Lupakan selalu berhibur, tetapkan waktu tidur dan disiplin! Bekerja di siang hari, waktu luang gunakan untuk selesaikan semua pekerjaan (jangan hanya menonton Youtube dan Webtoon). Hey, ada janji yang harus kamu tepati tahun ini kan? masih ingat kan? Buktikan padaku yang kamurang berbeza. Boleh kan? 

Ya sudah, sudah terlalu panjang aku menulis (padahal ini tulus mulus dari hatiku). Kalau panjang-panjang nanti dikira aku mencarut pulak lagi. Hehe. 

Sekali lagi, selamat ulang tahun, selamat bertambah tua!

Salam,