Thursday, September 15, 2016

Mitos Unik Erti Tahi Lalat Di Zaman Dahulu.

Meskipun peradaban manusia sudah semakin moden, namun soal mitos, tahyul masih banyak orang yang tetap mempercayainya sampai saat ini. Bukan hanya tentang fenomena alam tetapi juga bahagian anatomi tubuh kita seperti letak tanda lahir tahi lalat yang konon boleh menggambarkan nasib, daya tarikan sensual, kesihatan, hingga peruntungan seseorang yang sudah digariskan sejak ia baru dilahirkan. 


Percaya atau tidak percaya, banyak sekali mitos unik mengenai erti tahi lalat di zaman kuno dari berbagai wilayah dunia, bermula dari era zaman Rom, China sampai peradaban Eropah kuno.

Erti Tahi Lalat di Tubuh menurut Perempuan Romawi Kuno

Kecantikan dan tubuh mulus bersih adalah segala-galanya bagi perempuan Romawi kuno. Tak hairan jika kehadiran jerawat di wajah saja sudah membuat mereka malu untuk keluar rumah.

Di era tersebut, para remaja perempuan yang sudah memasuki masa akil baligh akan berusaha untuk menghilangkan / menyembunyikan tanda lahir seperti letak tahi lalat di wajah dan tubuh mereka. Kerana hal itu membuat mereka tidak percaya diri ketika bertemu dengan laki-laki.

Untuk menghilangkan tahi lalat yang melekat di tubuh mereka, perempuan Romawi kuno akan menggunakan ramuan abu yang diperbuat daripada cekerang siput.

Namun tak kurang juga diantara mereka nekad melakukan prosedur yang melampau dan rawan jangkitan penyakit, seperti menyayat tahi lalat tanpa pembiusan, dan menggunakan alat bedah steril seperti yang dilakukan oleh para doktor kecantikan di zaman moden.

Sebagai Tanda Fortune, Nasib Baik, Kesihatan di China

Jika masyarakat Romawi lebih mengertikan tahi lalat sebagai momok memalukan, lain halnya bagi masyarakat di China. Mereka sangat percaya tahi lalat yang ada ditubuh manusia bukanlah terjadi secara kebetulan.

Kerana erti tahi lalat boleh menandakan peruntungan, nasib buruk, kesihatan serta gambaran takdir pekerjaan seseorang dimasa depannya.

Ada sebuah tradisi unik yang berlaku di sana, namanya tradisi Moleomancy merupakan ilmu warisan leluhur yang boleh meramal seseorang dengan melihat letak tahi lalat kemenangan di tubuhnya yang menandakan kesihatan, jodoh dan profesion pekerjaan di masa depan.

Tahi lalat yang terletak di wajah ada 9 titik, yang salah satunya boleh mentafsirkan kemakmuran, peruntungan, nasib buruk, kemiskinan serta kesialan berturut-turut.

Jika selepas diramal ada tahi lalat yang hinggap di titik buruk, mereka akan segera menghilangkannya dengan harapan dapat mengubah nasib orang itu nanti. Ramalan di zaman sekarang, titik kemenangan ini mula dibangunkan kurang lebih sebanyak 65 tanda.


Era Ratu Victoria, United Kingdom

Penjelasan makna tahi lalat juga berlaku di era Ratu Victoria, pemerintahan United Kingdom. Dimana ada perkembangan ilmu pengetahuan yang dapat menjelaskan erti tahi lalat melalui ilmu perubatan.

Ilmu perubatan ini dikenali dengan nama Frenologi yang boleh mengetahui tahap kecerdasan, watak keperibadian sampai kecerdasan manusia.

Dalam Ilmu Frenologi ini akan melakukan pengindentifikasian terlebih dahulu yang dinamakan proses Moleoscopy. Dengan langkah ini akan diketahui erti letak tahi lalat di bahagian tubuh seseorang, misalnya tahi lalat yang berada di bahagian dahi kanan alias dahi itu tandanya dia orang bijak.

Sedangkan jika terlihat ada disebelah bahagian dahi kiri, orang tersebut sudah pasti boros dan tidak cekap untuk menetapkan kewangan. Berjalan dari kiri dan kanan ini dilihat dari sisi pemeriksanya.

Peradaban Yunani purba

Mitos unik mengenai tahi lalat selanjutnya juga berlaku pada rakyat Yunani purba. Di era tersebut rakyatnya sangat mengalu-alukan seorang lelaki bernama Melampus, dia adalah jurutulis handalan dari Raja Ptolemy I.

Menurut cerita, Melampus boleh meramal tentang garis hidup seseorang hanya dengan melihat letak tahi lalat itu berada. Contohnya jika letak tahi lalat ada disekitar kawasan pipi baik disebelah kiri ataupun kanan.

Apabila dewasa nanti ia akan bernasib baik, mudah memiliki kekayaan dan dipercayai boleh mendatangkan nasib dalam rumah tangga. Oleh sebab itu, di zaman tersebut para perempuan yang mempunyai tahi lalat di pipi, selalu jadi rebutan para lelaki-lelaki bujang Yunani.

Sedangkan jika seorang wanita atau lelaki mempunyai tanda lahir tahi lalat di bahagian leher belakang. Diramalkan nasibnya akan buruk, hidup sakit-sakitan, sulit mencapai kemakmuran, keluarga tidak harmoni dan ketika tutup usia, akan tewas dengan tragis yakni dipenggal kepalanya.

Ramalan Jodoh, Sahabat Baik dan Rakan Kongsi Perniagaan

Di era kejayaan Renaissance juga tak kalah anehnya tentang erti tahi lalat. Ada sistem ramalan berdasarkan letak tahi lalat yang dicipta oleh tokoh tersohor bernama Quack Richard Sanders.

Di zaman tersebut, jika seorang pasangan lelaki dan wanita yang hendak melangsungkan perkahwinan, mereka akan membaca buku pedoman buatan Richard Sanders. Dimana dalam buku tersebut dijelaskan tentang watak, keperibadian seseorang dilihat dari letak tahi lalat tersebut berada.

Contohnya, jika letak keduanya sama atau serupa itu tandanya mereka berjodoh dan akan menemui kebahagiaan serta kemakmuran dalam rumah tangganya nanti.

Namun jika letaknya berlainan arah misalkan si lelaki disebelah kanan, si wanita disebelah kiri walaupun sama-sama berada di belakang, mesti ada salah satu tahi lalat yang dibuang agar tidak menimbulkan masalah di kehidupan rumah tangga mereka nanti.

Dan bukan hanya sebagai ramalan jodoh sahaja. Mereka yang mempunyai perniagaan dengan seseorang, juga boleh dilihat dari letak tahi lalat kedua-duanya. Apakah nanti boleh berjaya atau tidaknya, begitu juga halnya dengan hubungan persahabatan seseorang, apakah mereka boleh jadi sahabat baik atau hanya teman biasa.

Simbol Kecantikan dan Sensualitas Wanita Masa Kini

Beruntunglah bagi para kaum hawa yang lahir di era tahun 1950 keatas. Sejak nama artis seksi Marilyn Monroe terkenal di dunia. Tahi lalat sudah tidak lagi dianggap sebagai tanda lahir mengaibkan.
Justeru orang ramai terutamanya para wanita berlumba-lumba untuk membuat tahi lalat buatan seperti dengan cara mentato wajahnya.

Tahi lalat seakan sudah menjadi trend berprestij dimasa tersebut, kerana boleh menaikkan tahap keseksian dan keghairahan seorang wanita terutama bagi yang mempunyai tahi lalat di sekitar kawasan bibir. Jadi buat kamu yang punya tahi lalat di dekat bibir bersyukurlah pada Marilyn Monroe hehehe.


Setelah berakhirnya populariti Marilyn Monroe, kerana dia sudah lama meninggal. Mitos unik tahi lalat yang melambangkan keseksian seorang wanita mulai dikembangkan lagi sampai saat ini.

Para penerbit Hollywood berusaha mencipta ikon baru 'wanita seksi' sebagai pengganti Marilyn Monroe. Contohnya artis dunia Cindy Crawford, Eva Mende dan Goldie Hawn.

Sahabat sentiasabikinpanas.com, apakah kamu juga termasuk salah satu pemilik tahi lalat nasib seperti mereka?

Sumber: Kejadiananeh | Sentiasabikinpanas