Saturday, September 10, 2016

3 Cara Untuk Kekal Selamat Semasa Menggunakan Mesin ATM.

Penggunaan mesin ATM telah meningkat dengan ketara dalam tempoh 10 tahun yang lalu, penipu juga telah menjadi lebih canggih dalam kaedah mereka cuba untuk mencuri wang dari akaun bank. Ancaman tingkah laku yang tidak bertanggungjawab daripada sebilangan kecil individu tidak harus meletakkan anda daripada menggunakan mesin ATM, tetapi sentiasa bijak untuk menggunakan pendekatan yang mementingkan keselamatan semasa membuat apa-apa jenis pengeluaran wang tunai. 


Di sini adalah 3 cara untuk kekal selamat apabila menggunakan mesin ATM.

1. Periksa mesin ATM sebelum menggunakannya


Anda mungkin tidak mempunyai masa untuk memeriksa dengan teliti ATM sebelum memasukkan kad anda, tetapi terdapat beberapa perkara yang cepat dan mudah yang boleh anda lakukan.
  • Hanya gunakan ATM yang terletak di kawasan yang terang dan sibuk, terutamanya pada waktu malam. Sebaik-baiknya, gunakan ATM yang terletak di dalam bangunan, di cawangan bank atau institusi, atau yang dipantau oleh CCTV. Cuba untuk mengelakkan mesin yang telah dirosakkan atau dizalimi.
  • Banyak penipu ATM menggunakan taktik seperti meletakkan benda palsu diatas slot kad untuk menyalin, atau skim butiran anda. Mereka juga mungkin telah meletakkan kamera kecil di dalam lubang di dinding atau di atas papan kekunci untuk merakam anda memasukkan PIN anda. Jika apa-apa kelihatan "mencurigakan", mungkin mesin ATM telah disabotaj.
  • Jika anda mempunyai syak wasangka bahawa mesin yang mungkin telah diusik, elakkan daripada menggunakan mesin tersebut dan melaporkan kebimbangan anda kepada pemilik mesin serta-merta. Berbuat demikian akan mengurangkan kemungkinan orang lain jatuh ke tangan penipu berpotensi.
2. Jangan sekali-kali menerima bantuan daripada orang yang tidak dikenali


Tidak kira bagaimana seseorang itu mesra atau baik hati jangan pernah menerima bantuan daripada orang yang tidak dikenali.
  • Jika kad anda tersekat di mesin, jangan biarkannya di sana. Laporkan dengan segera menggunakan telefon bimbit anda.
  • Jika anda membawa rakan bersama-sama dengan anda untuk mengeluarkan wang tunai, salah satu dari anda boleh kekal di ATM manakala yang lain pergi untuk melaporkannya.
  • Orang asing mungkin menawarkan untuk membantu, tetapi mereka tidak boleh. Sekali lagi, jangan sesekali mendedahkan PIN anda kepada sesiapa, walaupun jika mereka mendakwa bekerja untuk bank anda, pemilik mesin itu, pihak berkuasa tempatan atau pihak polis.
3. Semak resit ATM berkaitan penyata bank anda


Kadang-kadang walaupun orang yang paling berhati-hati pun boleh terkena oleh penipu.
  • Bank atau institusi anda perlu membayar pampasan kepada mana-mana kerugian, tetapi tanggungjawab akan diberikan kepada anda untuk melaporkannya.
  • Semak semua pengeluaran tunai dengan penyata bank anda dan simpan resit dari ATM untuk memeriksa kembali penyata anda.
  • Sentiasa pilih 'ya' jika mesin ATM bertanya sama ada anda memerlukan resit. Berbuat demikian bermakna anda mempunyai bukti transaksi sekiranya perlu membuat tuntutan kepada bank anda.
Bagaimana pun, sila klik video dibawah untuk penjelasan yang lebih baik: