Thursday, September 1, 2016

Gaun Cantik Dan Mahal Berubah Menjadi Patung Kristal Terkena 'Sihir' Laut Mati.

Sebuah pameran menakjubkan baru-baru ini mendedahkan betapa tingginya kadar garam di Laut Mati. Hal tersebut ditunjukkan oleh seniman bernama Sigalit Landau dengan menenggelamkan sebuah gaun hitam bermodel 1920-an selama dua bulan pada 2014.

Ketika gaun hitam diangkat dari Laut Mati, bentuknya berubah menjadi berkilauan seperti patung kristal - namun ini terbentuk hasil daripada tindak balas garam.

Gaun berubah dilontarkan selepas dua bulan direndam di Laut Mati (Studio Sigalit Landau)

Gaun yang digunakan Landau dalam pameran merupakan replika yang dikenakan watak dalam cerita hantu Yahudi Hasidim, Dybbuk. Dalam kisah tersebut, pengantin perempuan bernama Leah, dirasuk roh jahat lelaki yang meminangnya, namun meninggal dunia sebelum kedua-duanya sempat berkahwin.

Selain gaun tersebut, Landau juga diilhamkan daripada keunikan alam sekitar Laut Mati pada karya seninya yang telah lampau, seperti lampu dan tali gantung bertabur kristal garam serta pulau kristal yang diperbuat daripada kasut.

Gaun yang berubah layaknya patung kristal.

"Selama bertahun-tahun, saya mempelajari lebih dan lebih lagi tentang tempat yang dalam dan aneh ini. Dan sihir masih ada di sana menunggu kita: eksperimen, idea, dan pemahaman baru," ujar Landau ketika bercerita tentang kekaguman beliau terhadap Laut Mati.

"Rasanya seperti bertemu dengan sistem masa dan logik berbeza, seperti berada di planet lain. Ia kelihatan seperti salji, gula, paggilan kematian; air mata yang membeku," ujarnya dalam satu kenyataan seperti dipetik dari Live Science.

Gambar-gambar yang mengabadikan transformasi kimia di Laut Mati itu, ketika ini sedang dipamerkan di Muzium Marlborough Contemporary, London, hingga 3 September 2016.

Transformasi Pakaian Menjadi 'Kristal'

Laut Mati merupakan salah satu perairan dengan kandungan garam yang tinggi di Bumi. Dengan tahap kemasinan 34 peratus, ia beberapa kali lebih masin berbanding lautan terbuka.

Setiap tahun permukaan air di tempat tersebut menurun sebanyak 1.5 meter kerana penyejatan - yang membuatnya bertambah masin. Hipersalinitas di Laut Mati menyebabkan airnya mempunyai kepadatan lebih tinggi sehingga membuat orang dapat mengapung.

Hipersalinitas juga menjadi penyebab gaun hitam berubah menjadi gaun putih berkilauan.

Mengapung, sensasi yang boleh dicicip di Laut Mati. (Curiousmindbox.com)

Berdasarkan penjelasan dalam sebuah artikel di Journal of Physical Chemistry Letters pada 2012, garam cenderung didapati dari larutan yang sangat masin dan biasanya berpunca di tempat-tempat yang mempunyai kepekatan lebih masin daripada air di sekitarnya.

Pada mulanya sumber atau teras kristal garam masih mengandungi cukup banyak air. Namun kerana makin banyak garam tersimpan dan kristal tumbuh, air meresap keluar dari matriks kristal.

Awalnya gaun tersebut meerangkap sedikit garam dan menyebabkan kepekatan garam tempatan menjadi lebih tinggi, hal tersebut mencetuskan molekul garam membentuk kristal yang berkembang dan berubah menjadi gaun bertatahkan kristal.