Saturday, July 30, 2016

Seperti Pinocchio, Otak Kanak-Kanak Ini Tumbuh di Hidung.

Lahir dengan kelainan, seorang kanak-kanak kecil di Maesteg Wales, Britain memiliki hidung seperti Pinocchio. Berbeza dari kisah Disney klasik, Ollie Trezie menderita penyakit yang disebut Encephalocele. Keadaan tersebut menyebabkan otaknya berkembang melalui lubah di tengkorak hidungnya. Penyakit ini membuat sang anak kecil perlu menjalani pembedahan yang menyakitkan kerana kesukaran bernafas.

Meski keadaan tersebut membuat Ollie berbeza dengan kanak-kanak lain, Amy Poolie sang ibu mencintai anaknya dengan kasih sayang yang sempurna. Ia pun tak menganggap bahawa buah hatinya mengalami kecacatan sejak lahir. Bahkan, Amy tak malu-malu mengatakan bahawa anaknya adalah kanak-kanak yang berani dan tidak mempedulikan komen kejam dari orang lain.

Kerana penyakit yang dideritanya sedari lahir, kanak-kanak kecil ini miliki hidung seperti Pinokio.
Awalnya ibu berusia 22 tahun ini terkejut mengenai keadaan anaknya. Apabila berusia 20 bulan, doktor mengatakan ada ketumbuhan yang timbul di hidung Ollie. Sang ibu berkata "Anakku adalah Pinocchio di dunia nyata dan tak ada alasan untuk tidak merasa bangga kepadanya,".


Doktor dari University Hospital of Wales mengatakan bahawa kes yang dialami Ollie sangat jarang, yang hanya berlaku satu kali dalam setahun. Demi kelangsungan hidup si kecil berambut perang ini, doktor pun melakukan satu siri operasi untuk memperbaiki lubang di tengkorak hidungnya.