Saturday, July 30, 2016

Menderita Sindrom Moebius, Gadis Lawa Ini Tak Boleh Tersenyum.

Emosi yang ada pada diri manusia normalnya dapat dilihat daripada perubahan raut wajah. Apabila kamu merasa senang, kamu akan ketawa dan tersenyum. Ketika merasa kesal atau sedih, kamu pasti akan menunjukkan 'muka masam.' Tapi, hal ini tidak berlaku pada Teegan O'Reilly. Malahan raut wajah gadis cantik yang masih berusia 15 tahun ini tidak berubah walaupun ketika sedang mendengar lagu band kegemarannya, One Direction. 

Gadis cantik dari Ireland ini ternyata mempunyai sindrom yang jarang berlaku sejak dari lahir. Dipetik dari The Mirror, sindrom yang disebut sebagai Moebius ini membuatnya tidak punya ekspresi pada wajahnya sama sekali. Lesley O'Reilly berkata kepada The Mirror, dia tidak tahu apa yang terjadi dengan anaknya, sehingga Teegan berusia 18 bulan. 

Bahkan, ketika dia sedang mendengar band kegemarannya bernyanyi, ekspresi pada wajahnya tidak berubah.
Diambil dari media yang sama, sindrom Moebius merupakan gangguan neurologi yang jarang berlaku dan melumpuhkan wajah, sehingga orang yang menderita sindrom ini tidak boleh mengubah reaksi wajahnya. Selain itu, laman web rasmi Moebius Foundation menulis, si pesakit juga kerap kali tidak boleh berkelip dan menggerakkan bola mata ke kanan dan ke kiri. Ketidakupayaan untuk menggerakkan wajah juga berkaitan dengan masalah fizikal di bahagian tubuh lain. 

"Sebelum ini, dia diperiksa dan telah melakukan beberapa ujian. Ketika dia didiagnosa, kami diberikan sehelai kertas. Pada kertas itu tertera senarai nama dan nombor telefon di Inggeris. Pada masa itu belum ada Internet dan media sosial untuk melakukan hubungan kepada orang-orang di seluruh Inggeris, "kata Lesley kepada Mirror. Setelah Facebook meledak, mereka boleh menghubungi banyak pihak orang di seluruh dunia untuk saling membantu menangani kanak-kanak dengan sindrom Moebius. 

Teegan dan keluarganya berusaha untuk meningkatkan kesedaran terhadap keadaan pesakit sindrom Moebius.
Teegan, ternyata bukan satu-satunya gadis yang terkena sindrom yang jarang berlaku ini di Ireland. Ada dua orang lain juga menderita sindrom yang jarang berlaku ini. Walaupun mempengaruhi sistem kerja anggota tubuh yang lain, kecerdasan Teegan tidak terganggu. Teegan memang mempunyai masalah dengan kedua-dua kakinya. Bahkan, dia sudah menjalani beberapa kali pembedahan untuk memperbaiki keadaan kedua kaki gadis cantik ini. 

Lesley berkata, banyak orang berfikir Teegan tidak boleh hidup seperti anak-anak lain. Tapi, Teegan yang kuat dan tegar membuktikan semua pemikiran dan sindiran orang lain salah. Hingga kini, Teegan masih bersekolah di sekolah menengah umum St Mark 's Community School, Springfield, Tallaght, Dublin Selatan, Ireland.