Saturday, July 16, 2016

5 Kucing Pemegang Rekod Dunia.

Kucing adalah haiwan lucu yang banyak disukai orang. Sama seperti manusia, ada kucing-kucing luar biasa pemegang rekod dunia. Lima kucing ini tercatat sejarah sebagai kucing yang paling istimewa di dunia, dan ini bukanlah gelaran yang boleh didapatkan oleh mana-mana orang -maksudnya, kucing.

1. Kucing Terpendek 

Tahun 2013, seekor kucing bernama Lilieput dinobatkan sebagai kucing terpendek di masa itu. Tingginya hanya 13.3 cm. Ia berusia 9 tahun ketika mendapat gelarannya, dan masih hidup dengan sihat sehingga saat ini.

Lilieput
2. Kucing Terpanjang 

Stewie berusia 8 tahun pada tahun 2013, apabila ia kalah melawan kanser yang dideritanya. Namun, namanya tercatat dalam sejarah sebagai kucing terpanjang. 

Kucing jenis Maine Coon ini mempunyai panjang badan 122 cm dari hujung pangkal ekor ke hujung kepalanya, setara dengan tinggi anak manusia berusia 8 tahun. Pemergian kucing yang semasa hidupnya tinggal bersama pemiliknya di Nevada meninggalkan kesedihan bagi banyak manusia dan kucing lain.

Stewie
3. Kucing dengan Bulu Terpanjang 

Sophie si kucing mempunyai panjang bulu badan 26 cm, bayangkan bagaimana susahnya si pemilik melakukan rawatan bulu si kucing Ocenside ini!

Sophie
4. Kucing dengan Dengkuran Ternyaring 

Merlin si kucing mempunyai dengkuran 100 desibel. Sebagai perbandingan, rata-rata suara dengkuran kucing adalah 25 desibel. Menurut si pemilik, Tracy Westwood, suara dengkuran Merlin boleh terdengar dengan nyaring ketika ia sedang menelefon.

Merlin
5. Kucing Tertua di Dunia 

Oktober tahun lalu, kucing bernama Tiffany Two dinobatkan sebagai kucing tertua di dunia. Usianya ketika itu 26 tahun. Tiffany Two saat ini tinggal di San Diego dengan pemiliknya yang sudah menjaga seumur hidupnya.

Tiffany Two