Sunday, July 24, 2016

3 Perkara Yang Jadi Penghalang Restu Orang Tua.

Cinta selalu hadir dalam hati dua orang. Tapi yang namanya hidup, tidak akan lepas dari orang tua, terlebih lagi di Malaysia. Hubungan asmara akan lebih selesa jika orang tua memberi restu. Restu orang tua masih dianggap sebagai doa yang terbaik untuk memuluskan hidup dan jalinan cinta dengan si dia.

Tapi...tidak semua orang tua memberi restu dengan mudah, terlebih lagi bagi anak perempuan mereka. Tiga faktor inilah yang seringkali menjadi penghalang restu orang tua, serta alasannya.

1. Anda Belum Bersedia

Orang tua selalu mengikuti perkembangan anda, termasuk pola fikiran dan kesediaan anda untuk menjalin hubungan asmara. Jika usia anda sudah memasuki usia pernikahan, biasanya orang tua akan melihat seberapa besar kesediaan anda untuk dilepaskan dari mereka dan menjadi tanggungjawab orang lain.

Orang tua masa kini banyak yang lebih menekankan pada kanak-kanak perempuan untuk mandiri, menghabiskan pendidikan dan memiliki simpanan sendiri sebelum berkahwin. Apabila seorang lelaki hadir dan anda belum menyelesaikan 'tugas' tersebut, hal itulah yang kadang tidak memuluskan restu orang tua.


2. Faktor Pasangan Anda

Semua orang tua pasti ingin yang terbaik untuk anak-anaknya, apalagi pasangan hidup yang akan menggantikan peranan mereka. Kerana itu, apabila anda memperkenalkan seorang lelaki sebagai teman, mereka akan sangat ingin tahu bagaimana tingkah lakunya, latar belakangnya, pendidikan, agama, latar belakang budaya, kemapanan dan sebagainya.
Bagi orang yang sedang jatuh cinta, semua itu terasa tidak bermakna, tetapi bagi orang tua, faktor di atas masih dianggap sebagai kunci kebahagiaan anda. Mungkin anda tidak melihat beza pendidikan dan kemapanan yang terlalu jauh menjadi masalah bermakna, tetapi orang tua akan melihat perkara itu sebagai potensi buruk yang akan mempengaruhi pada hidup anda kelak.

3. Orang Tua Menuntut Terlalu Banyak

Ada beberapa orang tua yang secara langsung memberi restu ketika nombor 1 dan 2 selesai. Tetapi ada juga orang tua yang menuntut lebih, misalnya saja anak perempuannya harus berkahwin dengan orang tertentu dengan kriteria khusus. Ada yang berdalih demi kebahagiaan anak, tetapi tidak sedikit orang tua yang jujur ​​melakukan itu semua demi harta semata.

Agak sukar untuk meluluhkan hati orang tua yang terlanjur menilai seseorang dari segi material saja. Cita-cita ini yang seringkali membuat seorang anak sukar mencari jalan hidupnya. Di satu sisi dia ingin memilih pasangan yang benar-benar 'klik' tetapi orang tua punya kriteria yang terlalu tinggi dan tidak selesa untuk anaknya