Monday, February 13, 2017

Inilah Jawapan Tentang Persoalan Hukum Haram Daging Babi Dan Organ Lainnya Yang Perlu Anda Tahu.

Soalan:

Assalamu 'alaikum wr. wb.

Terlebih dahulu saya minta maaf. Kami mau menanyakan soal keharaman babi. Sebagaimana yang kami ketahui sejak kecil daripada guru-guru kami, babi adalah haiwan yang diharamkan termasuk juga kulit dan tulangnya. Tetapi saya agak kebingungan ketika tetangga baik kami yang non-Muslim menyanggah bahawa yang diharamkan dalam Al-Qur`ân adalah daging babi, bukan kulitnya. Bagaimana sebenarnya tafsiran ayat 173 Surah Al-Baqarah? Mohon penjelasannya dalam soal ini. Terima kasih. Wassalamu 'alaikum wr. wb. (Bina Setiawan / Jakarta)


Jawapan:

Penanya yang budiman, semoga Allah SWT menurunkan rahmat-Nya untuk kita semua. Umat Islam menyakini bahawa bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang ketika disembelih tidak disebut nama selain Allah adalah haram untuk dimakan. Hal ini dengan jelas termaktub dalam firman Allah swt salah satunya adalah dalam surat Al-Baqarah ayat 173 sebagaimana yang dikemukakan penanya di atas.

إنما حرم عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير ومآ أهل به لغير الله فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا إثم عليه إن الله غفور رحيم

Ertinya, "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, "(QS. Al-Baqarah [2]: 173).

Lantas apa yang dimaksudkan frasa firman Allah wa lahmal Khizir (dan daging babi)? Apakah hanya seketul daging babinya atau juga merangkumi juga organ tubuh yang lain? Dalam hal ini sekurang-kurangnya ada dua pandangan. Iaitu pandangan Dawud Az-Zahiri dan pandangan jumhurul ulama.

*****

Daud Az-Zhahiri menyatakan bahawa yang dimaksudkan dengan "daging babi" dalam ayat tersebut adalah daging itu sendiri, bukan selainnya sesuai dengan bunyi nash. Konsekuesninya adalah tentang haramnya hanya terbatas pada daging babi itu sendiri.

Sedang menurut jumhurul ulama, "daging babi" itu maksudnya adalah bukan hanya seketul dagingnya, tetapi merangkumi semua organ tubuh lainnya. Penyebutan daging babi lebih kerana daging itu merupakan organ tubuh babi yang paling banyak dimanfaatkan. Jadi penggunaan kata "daging babi" untuk mengingatkan keseluruhan organ tubuhnya.

Dengan kata lain, menyebutkan sebahagian organ tubuh babi tetapi maksudnya adalah keseluruhannya. Dalam bahasa Arab hal ini sudah maklum, dan dikenal dengan istilah majaz mursal. Konsekuensinya adalah keharaman babi itu bukan hanya seketul dagingnya tetapi juga meliputi organ tubuh lainnya.

{ولحم الخنزير} فيه قولان أحدهما التحريم مقصور على لحمه دون غيره اقتصارا على النص, وهذا قول داود بن علي والثاني أن التحريم عام في جملة الخنزير والنص على اللحم تنبيه على جميعه لأنه معظمه, وهذا قول الجمهور

Ertinya, "Ada dua pendapat dalam memahami frasa ayat 'wa lahmal khinzir' (dan daging babi). Pertama, tentang haramnya hanya seketul daging babi, bukan yang lain sesuai bunyi nash. Ini adalah pendapat Dawud bin Ali. Kedua, tentang haramnya itu umum meliputi semua organ tubuh babi. Sedangkan nas yang hanya menyebutkan seketul dagingnya itu dimaksudkan untuk mengingatkan keseluruhan bahagian organnya kerana sebahagian besar organ tubuh babi adalah dagingnya, "(Lihat Al-Mawardi, An-Nukat wal 'Uyun, Beirut, Darul Kutub Al-Ilmiyyah, juz I, halaman 222 ).
Pandangan Dawud Az-Zahiri yang menyatakan keharaman babi hanya seketul dagingnya sebagaimana dikemukakan di atas ternyata tidak selaras dengan pandangan penggantinya iaitu Ibnu Hazm.

Menurut Ibnu Hazm, haram memakan sesuatu apapun dari babi. Bahkan memanfaatkan rambutnya saja, menurut Ibnu Hazm, tidak dibenarkan. Konskuensinya adalah keharaman babi bukan hanya sebatas dagingnya, tetapi juga meliputi organ tubuh lain, berbeza dengan pandangan Dawud Azh-Zhahiri.

قال أبو محمد: لا يحل أكل شيء من الخنزير لا لحمه ولا شحمه ولا جلده ولا عصبه ولا غضروفه ولا حشوته ولا مخه ولا عظمه ولا رأسه ولا أطرافه ولا لبنه ولا شعره الذكر والأنثى والصغير والكبير سواء, ولا يحل الإنتفاع بشعره لا في خرز ولا في غيره

Ertinya, "Abu Muhammad berkata, tidak halal memakan sesuatu apapun dari babi, baik daging, lemak, kulit, urat, tulang rawan, usus, otak, tulang, kepala, organ tubuh lainnya, susu, dan rambutnya, baik jantan maupun betina, kecil maupun besar. Begitu juga tidak halal mengambil manfaat rambut babi baik untuk manik-manik atau selainnya, "(Lihat Muhammad Ibnu Hazm, Al-Muhalla, Beirut, Darul Fikr, juz VII, halaman 388).

Dengan mengikuti pandangan jumhurul ulama atau majoriti ulama, boleh disimpulkan bahawa keharaman babi bukan hanya seketul dagingnya, tetapi merangkumi semua organ tubuhnya yang lain. Mengenai pandangan Dawud Azh-Zhahiri yang menyatakan keharaman babi hanya seketul dagingnya, justeru malah tidak dipersetujui Ibnu Hazm yang notabene adalah penerus pemikirannya.

Nasihat kami, elakkan makanan yang mengandungi unsur babi kerana itu diharamkan.

Demikian jawapan yang dapat kami kemukakan. Semoga dapat difahami dengan baik. Kami sentiasa terbuka untuk menerima cadangan dan kritikan daripada para pembaca.

Wallahul muwaffiq ila aqwamith thariq, 

Wassalamu'alaikum wr. wb

(Mahbub Ma'afi Ramdlan)

Sumber: Nu Online | SBP