Thursday, March 16, 2017

14 Perkara Ini Perlu Kita Lakukan, Jika Perasaan Ingin Melanc@p Bermain-main Di Fikiran.

0nani bukan lagi sebuah perkara baru bagi laki-laki di atas usia 14 tahun. Sekurang-kurangnya, mereka yang sudah disunat pasti sudah pernah mendengar apa itu onani sebenarnya. 0nani pada dasarnya adalah sebuah perilaku seksual yang tidak menyimpang.


Malahan beberapa kajian telah membuktikan bahawa onani adalah pelepasan hasrat seksual yang baik untuk tubuh dan juga penyelesaian alami pengubat stress dan kemurungan. 0nani itu sihat HANYA jika dilakukan dengan kekerapan yang normal. 

Kekerapan yang normal untuk ber0nani itu sekurang-kurangnya 1 hingga 3 kali seminggu. Tapi kerana pengaruh tayangan TV dan kebebasan berinternet, seorang lelaki boleh ber0nani lebih dari kekerapan biasa di atas.

Berbalik kepada persoalan asal, apa yang kita perlu buat ketika nafsu 0nani datang?

Apabila nafsu untuk melakukan 0nani datang, apa yang anda perlu segera lakukan adalah kawal cara anda berfikir. Terus ucap istighfar dan minta ampun dari Allah Taala. Kemudian berdoa;

“Ya Allah aku tidak mahu lakukan 0nani, berilah aku kekuatan untuk aku menentang perasaan melakukan 0nani ini”.

Anda bebas untuk berdoa dengan apa sahaja doa. Namun, tujuan utama doa adalah anda meminta pertolongan dari Allah Taala untuk beri anda kekuatan. Selepas berdoa, anda lihat pada diri anda.

Kenapa harus menghilangkan kebiasaan 0nani?

Kebiasaan onani dengan kekerapan yang tinggi ini akhirnya boleh membawa kamu pada ketagihan dan bahkan tidak boleh melalui seharipun tanpa 0nani. Di sinilah bahaya 0nani tersebut datang. Banyak sekali bahaya 0nani dan salah satu risiko jangka panjang paling fatal yang boleh terjadi adalah mati pucuk. Dan mati pucuk akan membuat zakar kamu seperti sejuntai mie rebus yang tidak berdaya, selamanya. Tidak mahu kan?

Kalau kamu juga merasa sudah ketagihan dengan 0nani, pada artikel ini akan diberikan 14 tips paling ampuh untuk menghilangkan kebiasaan 0nani tersebut. Sila ambil perhatian atau penanda buku laman ini. 

Berikut diantaranya:

Tips menghilangkan ketagihan 0nani

1. Awali dengan keinginan kuat

Sebuah kebiasaan tidak dapat dengan mudah dihilangkan, dari kebiasaan di depan umum sampai kebiasaan 0nani. Ini sukar kerana untuk menghapuskan sebuah kebiasaan diperlukan tekad dan keinginan yang kuat. Selain itu hubungannya dengan 0nani, kerana lelaki pada dasarnya memikirkan hal-hal berbau seksu@l sebanyak 200 kali dalam sehari. 

Jadi berhasil tidaknya usaha kamu menghilangkan tabiat 0nani bergantung pada seberapa besar keinginan kamu. Jadi mantapkan dulu tekad dan kemahuan, lalu sila lompat ke titik kedua.

2. Hindari hal-hal yang membuat terangsang

0nani diawali oleh rangsangan seksual, baik itu dari tontonan, bacaan ataupun sentuhan. Hal pertama yang harus kamu lakukan adalah menhindarkan diri kamu dari segala sesuatu yang dapat merangsang hasrat seksual. Masing-masing orang memiliki faktor perangsang seksual yang berbeza-beza. Tentunya kamu paling tau apa saja yang boleh merangsang kamu kan? Nah, catat semua hal tersebut dan cubalah untuk menghindarinya setiap saat.

3. Hindari media p0rn0grafi

Semua bentuk media p0rn0grafi bisa kembali menggiring kamu ke kamar mandi dengan sebotol baby oil. Mulai dari web dewasa, majalah dewasa, saluran tv dewasa sampai konsert dangdut sebaiknya kamu hindari dulu. Apapun yang membuat manusia terangsang pada umumnya datang dari media yang mempertontonkan/menunjukkan unsur p0rn0grafi. Salah satu cara berhenti onani yang paling ampuh adalah dengan menjaga mata kamu dari media-media p0rn0grafi ini.

4. Sibukkan diri

95% 0nani dilakukan ketika sedang tidak melakukan apa-apa. Sementara 5% 0nani dilakukan secara sengaja dengan menghentikan kegiatan yang sedang dilakukan. Langkah awal menghentikan kebiasaan ini adalah dengan menghindarkan diri kamu dari situasi 95% tadi. Usahakan untuk terus menyibukkan diri kerana tidak melakukan apa-apa akan mendorong kamu melakukan 0nani lagi.

5. Olahraga rutin

Olahraga yang rutin tidak hanya baik dilakukan untuk kesibukan tambahan yang dapat mengalihkan fikiran kamu dari 0nani. Tapi olahraga juga melancarkan metabolisme tubuh dan membantu kamu untuk tidur lebih awal dan mengatasi insomnia. Ini penting kerana menurut survey, lelaki kebanyakan nya melakukan 0nani ketika sedang mengalami kesulitan tidur di malam hari.

6. Pergi ke tempat ramai

Tempat yang ramai adalah tujuan yang tepat untuk mengalihkan fikiran kamu dari 0nani. Kunjungi tempat-tempat umum yang ramai bersama teman-teman kamu. Tempat seramai apa yang sebaiknya kamu kunjungi? Yang cukup ramai sehingga kamu tidak dapat seenaknya ‘mojok’ dan 0nani.

7. Tidur dengan pakaian lengkap

Ini tidak bererti kamu harus tidur dengan kemeja, seluar panjang dan sepatu. Yang dimaksud berpakaian lengkap disini adalah tidur dengan mengenakan baju dan seluar. Banyak lelaki yang senang tidur tanpa baju, sebahagian diantaranya bertel@njang bulat. Tahukah kamu bahwa 87% lelaki terangsang secara seksual ketika mencium aroma tubuhnya sendiri? Kamu boleh saja menjadi salah satu dari 87% lelaki tersebut tanpa kamu sedari. Dengan berbusana lengkap saat tidur, kamu terhindar dari aroma kulit kamu.

8. Tidur lebih awal

Seperti yang sudah disebutkan di atas bahwa kebanyakan lelaki melakukan 0nani saat mengalami kesulitan tidur. Maka lakukanlah semua hal yang dapat membuat kamu tidur lebih awal. Antara lain menghilangkan kebiasaan tidur siang, menghindari konsumsi kafein yang terlalu banyak dan menghentikan semua kegiatan satu jam sebelum tidur. Pelajari lebih dalam mengenai cara cepat tidur.

9. Hindari khayalan seksual

0nani adalah aktivitas seksual yang berasaskan khayalan. 0nani selalu bermula dari rangsangan yang timbul dari khayalan kamu sendiri. Untuk menghindari 0nani, hindari dulu semua khayalan seksual kamu. Khayalan-khayalan p0rn0 ini lebih cenderung datang ketika kamu sedang bersendirian dan tidak melakukan apapun.

10. 'Single' lebih baik

'Meng-single' sebenarnya menghilangkan satu faktor besar yang memicu kebiasaan 0nani. Senario yang paling umum terjadi seperti ini: 
  • Kamu mengajak kekasih kamu dinner. Mata kamu menikmati paras yang cantik dan tubuhnya yang indah selama berjam-jam. Ketika kamu pulang ke rumah, bayangan paras cantik dan tubuh indahnya mulai mengusik. Fikiran kamu mulai menanggalkan pakaiannya satu persatu, berusaha membayangkan dirinya tanpa pakaian. Dan, terjadilah onani sebelum tidur. Saya sangat yakin ini pernah terjadi pada kalian yang memiliki pasangan. Ini alasan kenapa menjadi jomblo itu lebih mudah untuk menghilangkan kebiasaan 0nani.
11. Taat beribadah

Salah satu kunci kesuksesan menghindari onani adalah dengan mendekatkan diri kepada agama. Dalam islam misalnya, menjalankan solat 5 waktu akan menghindari fikiran kamu dari hal-hal yang boleh merangsang kemahuan untuk 0nani. Jika keinginan kamu untuk beribadah sangat besar, ini akan menahan segala dorongan seksual yang datang demi kelancaran ibadah kamu.

12. Berpuasa

Dalam islam, menahan hasrat seksual seperti ini sudah diberikan jalan keluarnya oleh yang mulia Nabi Muhammad SAW. Rasullulah mengatakan bahawa mereka yang sudah aqil baliq disarankan untuk menikah. Jika belum mampu menikah, disarankan untuk memperbanyak puasa kerana puasa dapat menahan hawa nafsu. Kalau kamu menjadikan puasa sebagai kebiasaan, kamu secara automatik akan menjauhkan diri dari 0nani.

13. Cari dalil yang memberatkan

Dalam islam khususnya, memang tidak ada dalil yang secara eksplisit melarang 0nani. Tapi banyak dalil yang mendasari perihal menahan hawa nafsu ataupun perihal pelepasan hasrat seksual. Untuk itu, aktiflah mencari dalil yang memberatkan 0nani ini sebagai dasar untuk tidak melakukannya. Sebagai panduan, mulailah dari surah Al-Mukminun 5-7. Bakinya, silakan cari di sumber lain.

14. Gambar / logo keagamaan

Mendekatkan diri dengan Tuhan adalah penyelesaian untuk menghindarkan diri bukan hanya dari 0nani, tapi juga dari segala bentuk kebiasaan buruk lainnya. Masalahnya, sebagai manusia kita sering lupa bahwa kita selalu diawasi oleh sang Maha Tahu. Maka dari itu, cuba tampal gambar-gambar atau logo keagamaan di bilik tidur kamu. Ini sebagai pengingat setiap kali kamu merasa dorongan untuk 0nani menghampiri.

Itu 14 perkara yang perlu anda lakukan bila terlintas di fikiran hendak melakukan 0nani...sila share kepada rakan anda yang suka sangat melakukan perlakuan 0nani ni ye...

| SBP