Tuesday, February 21, 2017

Tips Berciuman Ala Profesional.

Berciuman merupakan satu cara untuk menunjukkan kasih sayang kepada pasangan. Tidak hanya mampu membangkitkan keintiman, berciuman juga mempunyai manfaat untuk kesihatan tubuh. Kerana itulah, mengetahui tips berciuman yang betul akan menjadikan hubungan anda tetap seromantik kisah awal percintaan, walaupun kini sudah berkahwin lama.


Ciuman di bibir merupakan asas penting dalam menjalin suatu hubungan asmara. Tidak hairan, intensiti berciuman yang anda dan pasangan lakukan boleh mempengaruhi kualiti hubungan yang sedang dijalani. Makin kerap anda berciuman, maka hubungan fizikal dan emosional pun makin terjalin dengan baik.

Mahu Tahu Tips Berciuman Ala Profesional?

Ciuman romantik di antara dua orang yang mempunyai minat satu sama lain tentu menjadi sebuah pengalaman yang sangat sensual dan terdapat berbagai macam gaya ciuman untuk boleh menjadikannya tidak dapat dilupakan. 

Berikut tips berciuman yang boleh anda terapkan:

1. Tetap luangkan masa untuk mencium

Di masa awal hubungan, ciuman menjadi penyegar dalam menjalin sebuah hubungan. Namun sayangnya, seiring berjalannya waktu, kebiasaan berciuman mulai meredup. Seakan dilupakan, ciuman merupakan bahagian penting dari sebuah keintiman sejoli.

Sebuah pendapat berkaitan hal ini menyatakan, intensiti berciuman para wanita yang telah berkahwin cenderung berkurang dengan pasangan. Padahal, ciuman di dalam sebuah hubungan harus tetap dipertahankan sebagai jambatan kasih sayang tanpa kata-kata. Pada dasarnya, berapa pun usia perkahwinan yang sudah dijalani, kenikmatan berciuman dengan pasangan tidak boleh sampai hilang.

2. Berikan variasi ciuman

Terlepas dari kesukaan gaya berciuman tiap orang yang berbeza-beza, variasi tetap memegang peranan penting. Cuba menerokai kawasan muka, telinga, dan leher pasangan anda agar aktiviti berciuman tidak terasa membosankan. Variasi lain yang boleh anda cuba adalah menggigit lembut bahagian bibir bawah dan daun telinganya sebagai pemanis saat berciuman.

Umumnya, seorang lelaki cenderung lebih agresif saat berciuman berbanding wanita. Lelaki pun lebih berani untuk memainkan lidah ketika berciuman. Sebaliknya, seorang wanita cenderung lebih pasif dan enggan untuk membuka mulut cukup lebar, meski hanya untuk menampal bibir sahaja.

Tidak soal siapa yang lebih agresif, lelaki atau wanita, salah satu pihak harus mengambil inisiatif. Percayalah bahawa setelah adanya inisiatif, semua akan mengalir secara semula jadi.

3. Ungkapkan keinginan anda dan pasangan

Sebahagian pasangan enggan membicarakan tentang berciuman kerana merasa malu. Pasangan seharusnya menjadi orang yang anda percayai, maka jangan pernah malu untuk membicarakan keintiman di antara kalian. Ungkapkan sejujurnya mengenai kesukaan anda dan pasangan saat berciuman agar aktiviti ini boleh terasa lebih bergelora.

4. Tinggalkan kesan saat berciuman

Menyenangkan pasangan anda dan menyenangkan diri sendiri merupakan cara untuk mendapatkan ciuman yang berkesan. Kerana itulah, manfaatkan saat-saat yang ada untuk menjadikan ciuman anda sentiasa teringat di benaknya. Kejutkan dia dengan mencium lembut lehernya, lalu teruskan ke telinga, kemudian akhiri dengan kucupan di bibirnya.

Manfaat Kesihatan di dalam Tips Berciuman Ini

Tidak hanya dipandang dari sisi sensualitinya, ciuman yang dilakukan secara rutin dengan pasangan turut memberikan manfaat kesihatan. Apa saja manfaatnya? Mari kita ketahui di sini.

1. Meningkatkan ghairah seks kembali

Berikan ciuman hangat kepada pasangan secara rutin. Berikan tiap selepas bangun pagi, sebelum tidur malam, atau kedua-duanya lebih baik. Sambil mencium dia, peluk tubuh dan genggam tangannya untuk membangkitkan kembali semangat anda berdua.

2. Menjaga mulut tetap bersih

Berkat berciuman, pengeluaran air liur menjadi lebih banyak. Bertambahnya air liur ini akan membantu membersihkan bakteria berbahaya bagi gigi dan menurunkan risiko pembentukkan plak yang merupakan pencetus gigi berlubang. 
Hal ini diperkuatkan oleh ahli-ahli kesihatan yang menyebutkan bahawa berciuman boleh menyokong pencegahan kerosakan gigi. Walau demikian, bukan bererti ciuman boleh menggantikan fungsi memberus gigi.

3. Ciuman boleh mengurangkan gejala alergi

Alergi yang menyebabkan anda bersin-bersin dan mengalami hidung tersumbat rupanya boleh diatasi dengan berciuman. Berdasarkan sebuah kajian, berciuman dengan pasangan sekurang-kurangnya selama 30 minit cukup untuk meredakan gejala alergi pada pesakit ekzema atopik dan alahan bermusim. Siapa yang menyangka cara ini boleh menggantikan ubat-ubatan, bukan?

4. Mengurangkan rasa sakit

Refleks seseorang secara semulajadi semasa sedang berciuman adalah memeluk pasangan. Secara semula jadi, berpelukan boleh mengurangkan kebimbangan dan kemurungan. Pada masa berpelukan juga, hormon oksitosin akan kehilangannya dan menjadikan tubuh rileks sehingga dapat mengurangkan rasa sakit kronik.

5. Menurunkan tahap stres

Bukan rahsia umum lagi bahawa ciuman boleh mengurangkan tahap stres seseorang. Ini kerana semasa berciuman, kadar kortisol yang berkaitan dengan tahap stres yang dialami akan mengalami penurunan. Anda menjadi lebih rileks.

Mengamalkan tips berciuman seperti yang disebutkan di atas adalah pilihan yang tepat dalam menjadikan hubungan anda dan pasangan lebih romantik. Pelbagai manfaat kesihatan juga boleh didapati dari aktiviti kasih sayang ini. Hanya saja, jangan lupa untuk memerhatikan kebersihan mulut kalian berdua untuk menikmati kehangatan ini.

| SBP