Saturday, February 11, 2017

Jangan Menyebut Sesamamu Sebagai Goyim, Kafir Atau Nastika.

Tiga agama terbesar di dunia. Kristian dengan 2.4 billion penganut, Islam dengan 1.6 billion pengikut dan Hindu dengan 1.2 billion. Dalam tiga agama tersebut, masing-masing memiliki istilah masing-masing untuk menyebut agama di luar mereka. 


Bagaimana kalau sekiranya ketiga-tiga agama itu saling melemparkan kata-kata kesat kepada sesama mereka? Kristian meneriakkan "goyim" pada Muslim, Muslim meneriakkan kafir pada Hindu, Hindu meneriakkan carwaka pada Kristian dan seterusnya. Mungkin dalam 1 tahun, dunia ini akan hancur.
1. Kristian - goyim, heathen, ethne, rhaka
2. Islam - kafir, jahil
3. Hindu - Nastika, Carwaka
Setiap agama mengklaim benar, tapi mungkin ada baiknya kalau iman kepercayaan itu diekspresikan dengan cara yang lebih lebih beradab. Untuk mengekspresikan iman kepercayaan kita, Kita tidak perlu mengatakan goyim/heathen/kafir/nastika kepada sesama kita. Konflik selalunya disebabkan oleh agama, bermula dari hal-hal kecil, misalnya meneriakkan pagan/kafir/nastika kepada orang lain, kerana itu suatu label untuk merendahkan yang lain.
Agama seharusnya membawa orang kepada kedamaian batin dan sikap semakin menghargai yang lain. Kedamaian dunia tergantung dengan agama dan hanya ada tiga hal utama yg harus dijaga dalam agama untuk menghindari konflik, iaitu:
1. Interpretation - tafsiran
2. Doctrines - rumusan ajaran
3. Homiletics - penyampaian ajaran
Jom tonton video dibawah ni untuk keinsafan kita:


Oleh: Aki Rumantai