Monday, February 13, 2017

Google Keluarkan Dasar Baru Untuk Publisher, Iaitu Anda Boleh Meletakkan Iklan Adsense Tanpa Had (No Limit) Pada Satu Laman.

Google Adsense mengeluarkan dasar baru untuk publisher iaitu jumlah iklan adsense tidak terhad lagi pada sebuah laman (no limit). Ertinya publisher dapat melaksanakan beberapa iklan di laman tersebut namun tetap mengikuti dasar penempatan iklan lain. 


Sebelumnya, pada halaman bantuan adsense mengenai "Dasar penempatan iklan" di bahagian "Memastikan penempatan iklan yang benar" terdapat "Batas iklan per halaman" yang mengandungi: 

Pada masa ini, pada setiap laman, penerbit AdSense boleh meletakkan:
  • Maksimum tiga unit AdSense untuk kandungan
  • Maksimum tiga unit pautan
  • Maksimum dua kotak carian
Penerbit tidak boleh meletakkan lebih dari satu unit iklan "besar" bagi setiap laman. Kami menentukan unit iklan "besar" sebagai unit yang berukuran sama dengan format 300x600 kami. Sebagai contoh, ini akan merangkumi format 300x1050 dan 970x250, format serantau 750x200 dan 580x400 kami, serta setiap iklan bersaiz khusus dengan dimensi yang sama. 

Walau bagaimanapun, perhatikan bahawa meletakkan jumlah maksimum unit iklan yang diizinkan pada laman boleh membuat laman terlihat berantakan. Baca pedoman pengoptimalan kami untuk isu dalam meletakkan iklan. Untuk amalan terbaik tentang unit iklan bersaiz khusus, tinjau laman unit iklan bersaiz khusus kami.

Batas iklan di atas juga berlaku untuk laman web mudah alih. Selain itu, dua atau beberapa iklan AdSense mungkin tidak muncul di skrin secara serentak pada laman web mudah alih.

Dasar Iklan Adsense Tanpa Had

Pada akhir bulan Ogos 2016, dasar penempatan iklan adsense untuk "Batas iklan per halaman" sudah tidak ada dan digantikan dengan "Inventori berharga (Valuable inventory)" yang mengandungi:

Iklan dan bahan promosi berbayar lain yang dimasukkan ke laman tidak boleh melebihi kandungan. Selain itu, kandungan yang anda sediakan harus memberi nilai tambah dan menjadi titik tumpuan bagi pengguna yang melawat laman. 
Oleh kerana itu, kami mungkin menyekat atau mematikan tontonan iklan di laman yang tidak memberi manfaat atau hanya sedikit manfaat dan / atau mempunyai iklan berlebihan sampai laman tersebut diubah. 

Contoh laman yang tidak boleh diterima termasuk, tetapi tidak terhad pada:
  • Refleksi keselamatan, pembingkaian, disalin, atau penulisan semula kandungan dari sumber lain tanpa memberikan nilai tambah.
  • Laman dengan lebih banyak iklan berbanding kandungan dari pelayan.
  • Kandungan yang dihasilkan automatik tanpa kajian semula atau kurasi manual.
  • Laman iklan yang di-hosting atau laman tanpa kandungan.
  • Laman yang tidak mengikuti Garis Panduan Kualiti Webmaster.
Penempatan Bilangan Iklan Adsense No Limit Tapi...

Khabar sekatan jumlah iklan adsense tanpa terhad lagi, mungkin boleh menjadi berita gembira bagi publisher untuk meningkatkan pendapatan Google adsense akan tetapi ada kenyataan perlu anda perhatian: 

"Kami mungkin menyekat atau mematikan tontonan iklan di laman yang tidak memberi manfaat atau hanya sedikit manfaat dan / atau mempunyai iklan berlebihan sampai laman tersebut diubah."

Dengan demikian, walaupun publisher boleh memasang iklan adsense dengan banyak, namun mungkin saja iklan tersebut tidak muncul kerana laman tersebut tidak memberikan manfaat atau hanya sedikit manfaat bagi pengunjung blog, pandangan iklan melebihi artikel atau maklumat yang ada pada laman tersebut. Untuk itu, lebih baik siapkan kandungan bermanfaat dengan jumlah kata yang lebih banyak lagi. 


Sumber: Kanalinfo