Friday, February 10, 2017

Finland Akan Menjadi Negara Pertama Di Dunia Menghapuskan Semua Mata Pelajaran Sekolah.

Sistem pendidikan Finland dianggap sebagai salah satu yang terbaik di dunia. Dalam penarafan antarabangsa, mereka sentiasa dalam senarai sepuluh teratas. Bagaimanapun, pihak berkuasa belum berpuas hati dengan kejayaan mereka, dan telah membuat keputusan untuk melaksanakan revolusi sebenar dalam sistem sekolah mereka.


Pegawai Finland mahu mengeluarkan mata pelajaran sekolah dari kurikulum. Tiada lagi kelas fizik, matematik, sastera, sejarah, atau geografi.

Ketua Jabatan Pendidikan di Helsinki, Marjo Kyllonen, menjelaskan perubahan:

"Terdapat sekolah-sekolah masih mengajar dengan cara lama yang membawa faedah pada awal tahun 1900-an - tetapi keperluan sekarang sudah tidak sama, dan kita memerlukan sesuatu yang sesuai untuk abad ke-21."

Bukannya subjek individu, pelajar akan mengkaji peristiwa dan fenomena dalam format antara disiplin. 

Sebagai contoh, Perang Dunia Kedua akan diperiksa dari perspektif sejarah, geografi, dan matematik. Dan dengan mengambil kursus "Bekerja di Cafe", pelajar hanya akan menyerap seluruh badan dengan pengetahuan mengenai bahasa Inggeris, ekonomi, dan kemahiran komunikasi.
Sistem ini akan diperkenalkan untuk pelajar senior, bermula pada usia 16. 

Idea umum adalah bahawa pelajar harus memilih untuk diri mereka apa topik atau fenomena yang mereka mahu belajar, dengan mengambil kira cita-cita masa depan dan keupayaan mereka. 

Dengan cara ini, tiada pelajar perlu melalui keseluruhan kursus fizik atau kimia manakala sepanjang masa berfikir untuk diri mereka sendiri "Apakah perlu saya belajar semua ini?"

Format tradisional komunikasi guru-murid juga akan berubah. Pelajar tidak lagi duduk di belakang meja sekolah dan menunggu dengan cemas untuk dipanggil supaya menjawab soalan. Sebaliknya, mereka akan bekerja bersama-sama dalam kumpulan kecil untuk membincangkan masalah.

Sistem pendidikan Finland menggalakkan kerja kolektif, dimana perubahan ini juga akan memberi kesan besar kepada guru-guru. Pembaharuan sekolah akan memerlukan banyak kerjasama antara guru-guru mata pelajaran yang berbeza. Kira-kira 70% daripada guru-guru di Helsinki telah pun melaksanakan kerja-kerja persediaan selaras dengan sistem baru untuk menyampaikan maklumat, dan, hasilnya, mereka akan mendapat kenaikan gaji.

Perubahan ini dijangka siap pada tahun 2020.

Apa yang anda fikir tentang semua idea-idea ini? Kami ingin mendengar pendapat anda, jadi beritahu dalam komen.

| SBP