Wednesday, February 22, 2017

6 Tips Mudah Meredakan Hidung Tersumbat.

Menderita rasanya ketika mengalami hidung tersumbat. Aktiviti sehari-hari jadi terganggu akibat sukar bernafas. Belum lagi ketika waktu tidur tiba, tidur menjadi tidak nyenyak akibat perlu mengubah kedudukan tidur ke arah kanan dan kiri demi boleh bernafas. Sudah pernah atau sedang mengalami perkara ini? Tenang, ada cara mudah yang boleh anda lakukan untuk meredakannya.


Hidung tersumbat berlaku apabila rangkaian dan pembuluh darah yang ada di sekitar hidung menjadi bengkak akibat adanya cecair yang berlebihan. Keadaan ini mungkin disertai pula dengan keluarnya hingus. Beberapa keadaan yang mungkin boleh membuat hidung anda tersumbat, antara lain flu, alergi, dan sinusitis.

Ketika mengalami hidung tersumbat, perkara penting yang perlu anda perhatikan adalah menjaga kelembapan saluran hidung dan sinus.

Berikut langkah-langkah mudah untuk meredakan hidung tersumbat:

1. Minum banyak cecair.

Cecair boleh membantu mencairkan mukus dan mungkin boleh menghalang sinus tersumbat. Selain itu, mengambil banyak cecair juga boleh menjaga tekak tetap lembap.

2. Sering buang hingus.

Sangat penting untuk melakukan hal ini secara teratur jika hidung anda tersumbat, namun lakukan secara tepat. Mengeluarkan hingus dengan tekanan yang terlalu keras boleh membawa kuman kembali ke telinga anda. Cara terbaik membuang hingus adalah menutup aliran udara dengan jari di satu lubang hidung ketika anda membuang hingus dengan lubang satunya.

3. Menghirup wap panas.

Masukkan air ke periuk, lalu masak hingga mendidih. Angkat dan kemudian bernafas secara perlahan-lahan wap panas yang dihasilkan daripada air mendidih itu. Tapi hati-hati ketika mempraktikkan hal ini kerana wap tersebut boleh membuat hidung anda melecur. Selain cara tersebut, anda juga boleh menikmati wap hangat masa mandi air hangat. Tidak hanya melegakan hidung tersumbat, mandi air hangat juga boleh membuat tubuh anda rileks.

4. Cuci hidung dengan air garam.

Selain boleh melegakan hidung tersumbat, kaedah ini juga boleh menghilangkan virus dan bakteria yang berada di dalam hidung. Anda boleh membuat larutan air garam di rumah. Bahan-bahannya adalah tiga sudu teh garam dan satu sudu teh baking soda. Aduk rata kedua-dua bahan ini, lalu simpan di dalam bekas yang kedap udara. Untuk membuat larutannya, ambil satu sudu teh campuran tersebut, lalu masukkan ke 230 ml air hangat.
Isi larutan ini ke dalam syringe. Kemudian, bersandar ke sinki sambil memiringkan kepala.Tuangkan larutan ini ke salah satu lubang hidung. Biarkan sehingga larutan itu mengalir keluar dari lubang hidung lain. Semasa proses ini, anda boleh bernafas menggunakan mulut.

5. Pengambilan minuman panas.

Minuman panas boleh melegakan hidung tersumbat, melegakan membran yang meradang serta mencegah dehidrasi. Minuman panas yang boleh anda cuba adalah teh herba yang dicampurkan dengan satu sudu teh madu. Langkah ini sangat membantu pada masa anda mengalami kesukaran bernafas ketika tidur di malam hari.

6. Tidur dengan bantal tambahan.

Cara ini mungkin boleh membantu menjadikan tidur anda lebih nyenyak. Tidur dengan dua bantal di bawah kepala boleh membantu meringankan hidung tersumbat.

Selain dengan cara-cara udah di atas, anda boleh mengambil ubat-ubatan yang dijual di pasaran, seperti decongestant, antihistamine, acetaminophen, ibuprofen, dan naproxen sodium. Atau boleh juga mengambil ubat-ubatan herba yang mengandungi zinc, Echinacea, dan vitamin C. Sebelum mengambil, baca peraturan pemakaian yang tertera pada bungkusan.

Jika selama 10 hari anda masih mengalami hidung tersumbat yang diiringi demam tinggi, terdapat darah pada hidungnya, atau hingus berubah warna menjadi hijau, sila temui doktor.

| SBP