Wednesday, February 22, 2017

4 Jenis Alergi Kulit Pada Bayi Dan Kanak-kanak Yang Sering Terjadi.

Ruam pada kulit bayi yang tidak sembuh-sembuh boleh menjadi salah satu indikasi adan ya alergi kulit pada bayi dan anak-anak. Meski alergi adalah keadaan yang biasa berlaku, namun sayangnya pada kes yang menimpa bayi dan anak-anak, alergi bukan sesuatu yang boleh dianggap biasa kerana boleh mengganggu kesihatan fizikal dan emosional.


Keadaan alergi kulit sekaligus membuktikan bahawa alahan pada bayi bukan hanya berupa bersin atau berdehit. Yang perlu diambil perhatian juga, alergi kulit boleh muncul dalam pelbagai bentuk.

Alergi kulit terjadi kerana beberapa perkara. Pertama, apabila kulit bersentuhan secara langsung dengan alergen (bahan-bahan alergen) sehingga kulit mengalami keradangan. Kedua, alergi boleh berlaku ketika sistem kekebalan tubuh bertindak balas dengan melepaskan zat kimia berupa histamin sewaktu tubuh bersentuhan dengan alergen.

Ada beberapa jenis alahan yang kerap menimpa bayi dan kanak-kanak. Jenis-jenis alergi tersebut adalah:

1. Gatal-gatal dan pembengkakkan

Gatal-gatal yang dimaksud berupa tompok-tompok atau benjolan berwarna merah yang muncul di permukaan kulit. Gatal ini kadang-kadang tidak muncul terlalu lama, boleh hanya beberapa jam atau hari, kemudian sembuh dengan sendirinya.

Gejala lain yang juga muncul dengan disertai gatal-gatal adalah angioedema. Angioedema adalah pembengkakan yang terjadi di daerah kulit yang lembut, seperti di dalam mulut, di sekitar mata, dan di sekeliling organ kelamin.

Keadaan alergi ini kadang-kadang muncul tanpa pencetus. Walaupun demikian, gigitan atau sengatan serangga, jangkitan virus, antibiotik, dan getah tanaman adalah pencetus-pencetus utama. Selain itu, masih ada telur, susu, kacang soya, kacang, gandum, dan makanan laut yang boleh menjadi pencetus lain dari alergi ini.

2. Eksim

Mungkin selama ini anda belum menyedari bahawa ekzema pada umumnya terjadi pada bayi atau anak-anak yang mempunyai sejarah alahan makanan, rinitis alergi, atau asma. Alergi kulit pada bayi dan kanak-kanak bermula dengan kemunculan ruam pada kepala atau wajah. Setelah itu boleh merebak ke kawasan dada dan lengan.

Selain berupa ruam, tanda-tanda ekzema lain meliputi kulit di bahagian berkaitan yang kering atau menebal atau adanya jangkitan kulit secara berulang. Makin digaru, maka akan terasa makin gatal.

Ahli perubatan tidak dapat menentukan punca keadaan ini secara pasti, namun para ahli perubatan menyarankan untuk mengelakkan keadaan yang boleh membuat berpeluh, kulit kering, penggunaan sabun atau detergen tertentu, atau bersentuhan dengan kain yang kasar, apabila tidak ingin ekzema terasa makin gatal.
3. Ruam akibat alergi

Jenis alergi ini boleh berlaku jika bayi atau anak-anak menyentuh langsung pemicunya. Benda-benda yang dimaksud misalnya kosmetik, bahan kimia, bahan pewarna kasut, bahan-bahan yang terdapat pada ubat gigi dan ubat kumur, ubat-ubatan yang digunakan pada kulit, dan logam.

Keadaan yang disebabkan hubungan langsung ini disebut alergi dermatitis kenalan. Gejalanya berupa ruam yang menjadikan kulit kemerahan, tebal, atau bersisik. Dermatitis kenalan terasa sangat gatal.

4. Alergi kerana air liur

Alahan pada kanak-kanak juga boleh disebabkan oleh air liur yang membasahi mulut dan dagu. Banyak orang tua yang mengira ruam tersebut terjadi kerana alergi terhadap makanan yang dimakan oleh bayi. Padahal, kulit kemerahan yang kerap disertai ketulan kecil tersebut adalah akibat hubungan dengan air liur.

Ruam tersebut bahkan boleh menjalar ke kawasan dada. Namun, selama ruam itu tidak berkerak atau berwarna kuning yang menunjukkan jangkitan, maka tidak perlu dikhuatiri.

Alergi kulit pada bayi dan anak-anak kadang tampak membimbangkan, tetapi ada juga yang tidak perlu dirisaukan. Agar anda tidak bingung dalam menangani keadaan ini, disarankan untuk membuat pemeriksaan anak kepada doktor untuk memastikan keadaan tersebut.

| SBP