Saturday, December 17, 2016

Payudara Anda Berpotensi Dalam Bahaya, Jika 9 Tindakan Ini Selalu Dilakukan.

Payudara adalah bahagian yang paling menarik dari tubuh wanita, tetapi ia juga organ yang sensitif. Maka dari itu para wanita perlu merawat payudara dengan teratur untuk mengelakkan risiko kanser payudara, kendur, dan terdedah kepada jangkitan.


Jadi, jika anda ingin merawat payudara elakkan melakukan perkara berikut: 

1. Berbaring

Menurut The Health Site, tidur berbaring boleh menyebabkan tekanan dan dalam jangka panjang boleh mengubah bentuk payudara. Menurut kajian dalam Jurnal Elsevier (Belanda), ligamen di dada jika regangan perut anda selama berjam-jam boleh mengubah struktur dalaman.

2. Perubahan Bentuk Bra

Setelah beberapa waktu, keanjalan bra cenderung berkurang. Ini boleh menyebabkan sakit punggung, dada, dan leher.

3. Mencukur Di Daerah Puting

Ini adalah kawasan sensitif, maka mencukur di kawasan ini boleh menyebabkan kerengsaan kulit, keradangan, dan jangkitan.

4. Pilih Bra Yang Tidak Pass

"Gunung Berkembar" boleh sakit jika anda memakai bra terlalu ketat atau terlalu lebar. Kemeja terlalu ketat akan menekan dada sehingga sukar untuk melancarkan peredaran darah dan menyebabkan ketidakselesaan. Sementara itu, bra yang terlalu besar pun akan membuat daerah dada kendur.

5. Mengenakan Tindik Puting

Perkara ini boleh menyebabkan jangkitan, pendarahan, kerosakan saraf, kista payudara, dan reaksi alergi lain. Menurut kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Dermatology (USA), puting yang dicucuk secara teratur juga boleh menyebabkan jangkitan, hepatitis B, dan C.

6. Tarik Puting

Banyak wanita hamil sering menganjur puting ke dalam atau ke luar dengan tujuan agar bayi dapat menyusu dengan mudah. Namun, sebuah kajian di jurnal Laktasi Clinical (AS) menunjukkan bahawa tarik puting selama kehamilan boleh menyebabkan rasa sakit dan membawa banyak perasaan aneh, rasa tidak selesa di badan.
7. Jangan Memakai Bra Ketika Tidur

Kenakan bra semasa tidur dapat mengurangkan aliran darah, kesesakan limfa, menjengkelkan, malahan menyebabkan edema (takungan air) di dada.

8. Tatu Dada

Dakwat yang digunakan dalam tatu mungkin mengandungi bahan-bahan berbahaya sehingga menyebabkan kanser kulit. Menurut Dr. DJ Tula, perunding doktor bedah di Hospital BLK di Delhi (India), peralatan yang digunakan untuk tatu boleh meningkatkan risiko penularan virus melalui darah, seperti HIV, Hepatitis B, dan C jika darah orang yang dijangkiti terkena pada mereka.

9. Implan Payudara

Jika tidak berpuas hati dengan saiz atau bentuk payudara anda sehingga ingin melakukan implan payudara, sebaiknya fikirkan lagi. Perkara ini boleh menyebabkan banyak kesan berbahaya, seperti jangkitan, alahan, dan juga kanser.

Penulis: Eka Nurjanah | SBP