Wednesday, December 28, 2016

8 Manfaat Kopi Untuk Kesihatan Kulit Wajah Anda.

Kopi adalah salah satu minuman kegemaran untuk diminum ketika sedang santai. Selain itu minum kopi juga biasa dilakukan orang ketika sedang meeting di pejabat. Kopi juga sangat dipercayai untuk mengusir rasa mengantuk yang sedang dialami. Kopi selain mempunyai rasa yang nikmat untuk diminum, ternyata hampas kopi juga sangat bermanfaat untuk kecantikan kulit.


Di dalam kopi, selain mempunyai kandungan kafein, ia juga mengandung asid buah, asid organik, lemak, alkaloid, mineral, magnesium, potasium dan zat besi yang sangat bermanfaat untuk kecantikan wajah dan kulit.

Berikut ini manfaat kopi untuk kecantikan kulit wajah, antara lainnya:

1. Menyegarkan kulit wajah

Caranya, buatlah segelas kopi lalu masukkan ke dalam acuan ais batu. Kemudian bekukan ke dalam freezer. Seterusnya setelah kopi membeku, potonglah ais kopi tersebut lalu usapkan pada wajah seperti anda memakai losyen. Terakhir cuci wajah anda dengan air bersih, rasakan wajah akan terasa segar kembali.

2. Mencerahkan wajah

Caranya, campurkan 3 sudu serbuk kopi dengan satu gelas susu segar. Kemudian gosokkan pada wajah hingga leher. Lalu beri sedikit urutan dengan gerakan memutar secara perlahan-lahan. Biarkan selama 20 minit selepas itu bersihkan.

3. Menanggalkan sel kulit mati

Caranya, campurkan serbuk kopi dengan putih telur, lalu aduk hingga rata. Setelah itu sapukan pada wajah. Cara tersebut dapat membantu anda mempercepat proses pelantikan sel-sel kulit mati dan juga mengencangkan kulit.

4. Menghilangkan noda hitam dan bekas jerawat

Caranya, campurkan beberapa sudu teh serbuk atau sesuai dengan keperluan dengan minyak bayi (baby oil). Lalu aduk hingga menjadi pes yang kental. Kemudian sapukan pada wajah dengan memberi sedikit urutan yang lembut. Biarkan sehingga beberapa saat lalu bilas hingga bersih.

5. Melembabkan kulit

Caranya, campurkan 3 sudu makan hampas kopi dengan 1 sudu makan serbuk coklat. Lalu campur hingga merata kemudian oleskan pada wajah hingga leher. Tunggu hingga 30 minit agar kopi dapat meresap hingga ke dalam kulit. Terakhir, bersihkan menggunakan tuala basah yang telah dicelupkan dalam air hangat.

6. Meremajakan kulit

Hampas kopi juga sangat bermanfaat untuk memberi nafas baru kulit secara semulajadi. Hal ini juga dapat membuat kulit lebih bersih, cerah, serta awet muda. 

7. Revitalisasi kulit

Caranya, campurkan serbuk kopi asli dan susu dengan perbandingan 1: 1. Lalu aduk hingga menjadi pes. Kemudian oleskan pada wajah sebagai scrub. Urut dengan lembut ke seluruh bahagian wajah hingga merata. Lalu diamkan hingga kering kemudian bilas dengan air sehingga bersih.

8. Mengurangkan risiko kanser kulit

Caranya, aplikasikan kopi serbuk secara langsung pada kulit. Maka kopi akan melindungi kulit dari sinar ultraviolet. 
Sinar ultraviolet yang masuk ke dalam kulit akan menyebabkan kanser pada kulit. Dan kafein yang terdapat pada kopi akanmenghambat perkembangan enzim penyebab kanser kulit. 

Demikian tadi manfaat kopi untuk kecantikan kulit wajah. Gunakan kopi dengan jenis kopi murni untuk mendapatkan hasil yang optimum.

Semoga bermanfaat.