Sunday, November 20, 2016

3 Bentuk Punggung Wanita Yang Menandakan Keadaan Kesihatannya.

Tahukah anda? Bentuk punggung pada seorang wanita boleh menandakan keadaan kesihatannya. Bentuk punggung bagus atau yang lebih biasa dipanggil dengan panggilan pantat ini memang selalu menjadi dambaan wanita. 


Namun ini bukanlah nilai mutlak jika mempunyai punggung montok ertinya sihat, mempunyai pantat tepos ertinya tidak sihat. Hmmmm...jangan salah, boleh jadi sebaliknya tau. Bikin tanda tanya bukan? Agar lebih jelas jom baca penjelasan berikut ini, 3 bentuk punggung wanita yang menandakan kesihatannya.


1. Bentuk V (V Shapes)

Sudah melihat ke cermin? Bagaimana bentuk punggung yang kamu miliki. Adakah termasuk dalam golongan huruf V. Jika ya, bererti kamu mempunyai kadar hormon estrogen yang cukup rendah. Meski hormon estrogen ini juga terdapat pada tubuh lelaki. Tetapi bagi wanita sendiri, ini menyangkut perkara yang begitu penting. 

Sebab estrogen membantu untuk mengatur kitaran haid agar teratur, dan bagi kamu yang sudah berkahwin, estrogen sangat berperanan mengawal pertumbuhan lapisan rahim pada awal-awal kitaran haid. 

Kesannya cukup buruk, ketika sel telur wanita dibuahi oleh sel sperma, kadar estrogen yang rendah / menurun tajam boleh menyebabkan berlakunya haid kembali, Ini bermakna gagal hamil!

Berbeza dengan kadar estrogen yang seimbang, bersama-sama dengan progesteron ia akan mempertahankan ovulasi (masa subur) selama tempoh kehamilan. 

Tak kalah penting sebagai identiti kesuburan wanita dan kesihatan saluran pembiakan wanita, estrogen juga sangat berperanan dalam masa-masa pertumbuhan khususnya pada remaja perempuan. Dan pada wanita dewasa, ia berperanan untuk mencegah osteoporosis serta menopause awal.

2. Bentuk Kotak (H Shapes)

Cara mengetahui kesihatan wanita dari bentuk punggung yang kedua adalah untuk si pemilik pantat kotak. Ini menandakan punggung kamu kurang volume di kedua-dua sisi dan lebih banyak lemak ke arah pinggul atau Mi5s V. 
Meski tidak terlalu berbahaya bagi kesihatan wanita, namun jika lemak ini semakin besar dan tertimbus, sangat terdedah untuk terkena penyakit diabetes ataupun buasir. Inipun tidak sepenuhnya benar, tetapi sekurang-kurangnya boleh dijadikan indikasi kalau kamu mengalami kelebihan lemak pada tubuh. 

3. Petunjuk Kesihatan Wanita dilihat dari Bentuk Bokong Bulat dan Buah Pir (Hati)

Beruntunglah bagi kamu yang mempunyai bentuk punggung bulat dan hati (buah pir). Dikatakan bahawa pemilik punggung tersebut mempunyai kesihatan jantung yang cukup bagus. Sebab ini menandakan asid lemak lebih rendah pada tubuh seorang wanita, sehingga sangat jauh untuk terdedah kepada risiko penyakit jantung ataupun diabetes. 

Namun berbanding terbalik keadaannya, jika bentuk punggung besar ini dimiliki oleh lelaki. Akan sangat mudah terdedah kepada masalah kesihatan seperti Hemorrhoid, iaitu pelebaran pembuluh darah vena (bengkak) di bahagian bawah dari saluran pencernaan seperti dubur dan rektrum. 

Yang lama kelamaan boleh menyebabkan mudah terdedah kepada penyakit buasir atau Ambein, terutama pada lelaki dewasa yang memasuki usia 40 tahun keatas. Bagaimana mengenalinya sangat mudah, jika saiz perut (buncit) jauh lebih besar daripada saiz punggungnya, itu bermakna lelaki tersebut termasuk ke golongan empunya punggung Bulat. 

Itulah cara mengetahui kesihatan wanita dilihat dari bentuk punggungnya. Mohon maaf bagi para pemilik punggung burik, punggung kuning dan punggung codetan, kerana tidak sempat dimasukkan ke dalam senarai diatas, hehehe.