Monday, October 3, 2016

'Enak Sama Aku Atau Sama Yang Di Rumah??' KISAH SEDIH DAN PEDIH Seorang Suami Yang Sabar Saat Isterinya SELINGKUH!

Saya adalah seorang suami berusia 32 thn dan isteri saya berusia 29 thn, Alhamdulillah kami telah membina rumah tangga selama 8 tahun dan telah dikurniakan 2 putra putri (SD dan TK). Kami menetap di Semarang.


Saya seorang pegawai negeri, isteri saya seorang pegawai swasta. Isteri saya sudah bekerja di syarikat ini (perkhidmatan perundingan cukai) sudah selama 8 tahun sebagai seorang setiausaha merangkap admin dan kewangan (kerana syarikat itu sifatnya milik individu dan tidak begitu besar). Tetapi sekitar bulan September 2012 isteri saya terpaksa resign dari pekerjaannya (kerana mengasuh anak-anak kami), tetapi kerana pihak atasannya sangat bergantung dan mempercayai hasil kerja isteri saya, maka isteri saya diminta untuk datang ke pejabat sekurang-kurangnya 2 kali pada setiap minggu untuk mengurus kewangan syarikatnya. Waktu itu kami berfikir alhamdulillah masih ada tambahan untuk keperluan keluarga. 

Hubungan persaudaraan keluarga kami dan keluarga atasan isteri saya cukup baik. Kira-kira 1 bulan yang lalu, isteri dari atasan isteri saya (sebutlah namanya adalah si Z dan nama isterinya adalah ibu Y), menelefon saya kerana akan berkunjung ke pejabat saya dengan alasan ada projek baru. Tetapi saya mempunyai firasat lain, pasti ada sesuatu yang akan disampaikan di luar projek tersebut. Dan ternyata benar, ibu Y menyampaikan bahawa suaminya jalan dengan isteri saya dengan kata lain MEREKA BERSELINGKUH! 

Firasat saya benar, pasti ada apa-apa dengan isteri saya. Fikiran negatif terhadap isteri saya selama bertahun-tahun ini menjadi kenyataan. Luluh dan hancur hati dan perasaan saya, apatah lagi ketika ibu Y memperlihatkan isi BBM suaminya dengan isteri saya. Ibu Y tahu kejadian ini daripada BB suaminya yang turut menyimpan BB nya. Sungguh sakit kami membaca kandungan BBM itu, kandungan BBM itu sudah diluar batas kewajaran, sangat kotor dan jijik saya membacanya. 

Pendek cerita akhirnya saya memanggil isteri saya dan saya meminta ibu Y membawa si Z ke rumah saya dengan tujuan akan disoal siasat. Saya meminta bantuan kakak ipar saya (kakak dari isteri saya untuk mendampingi saya dan juga sebagai saksi). Akhirnya saya, isteri saya, kakak ipar saya, ibu Y dan si Z berkumpul di rumah saya. 

Dengan bukti perbualan BBM yang sudah saya print dan saya tunjukkan kepada mereka. Akhirnya mereka mengakui bahawa mereka menipu, walaupun sudah melakukan hubungan badan di tempat kerja !! ! Isteri saya beberapa kali pengsan dan menangis terus-menerus kerana terbongkarnya kes ini.

Isteri saya bersujud dan meminta maaf kepada saya di hadapan mereka dan mengaku bersalah, tetapi isteri saya menyampaikan bahawa hal itu dilakukan kerana di bawah tekanan dan paksaan si Z yang galak (si Z sepengetahuan saya memang galak kepada pegawainya), dan kerana masih memerlukan pekerjaan itu, bukan kerana dasar saling suka, bahkan isteri saya menyampaikan sesungguhnya hatinya sangat terpukul dan menjerit ketika peristiwa itu berlaku (sama sekali tidak ada rasa suka ataupun menikmati) di samping itu memang isteri saya masih memerlukan pekerjaan untuk membantu keperluan keluarga. 

Dalam BBM itu isteri saya selalu membenam apa-apa soalan dari si Z, seperti "masih sayang tak sama aku?", isteri saya menjawab "bukan masih tapi tetap" , 

lalu soalan lain "enak sama aku atau sama yang di rumah?", isteri saya menjawab "ya disitu dong", dll. 

Isteri saya membela diri sambil menangis, dan sambil menyebut "Demi Allah" bahawa apa yang dia jawab di BBM itu adalah bohong (bukan mewakili hatinya), semata-mata untuk menyenangkan si Z, kerana isteri saya takut dimarahi, dan takut kehilangan pekerjaan itu. Isteri saya meyakinkan saya bahawa cintanya, kasih sayangnya hanya untuk saya seorang. Tidak ada niat sama sekali untuk menanam duri di daging saya.

Si Z akhirnya meminta maaf dan meyakinkan kami semua bahawa peristiwa itu adalah tulen kesalahan dia, isteri saya tidak bersalah katanya. Pengakuan isteri saya bahawa kejadian itu berlaku sejak isteri saya resign, entah bila berlakunya dan berapa kali kejadiannya. Mereka tidak bilang bulan apa dan berapa kali, walaupun sudah kami desak. Bahkan ibu Y memukul suaminya di hadapan kami. Tapi Alhamdulillah, saya masih boleh mengawal emosi, tak sepatah kata kasar pun yang keluar dari mulut saya, apatah lagi perlakuan fizikal baik itu kepada si Z ataupun kepada isteri saya.

Selepas soal siasat itu selesai dan si Z dan ibu Y sudah pulang, Akhirnya orang tua (ibu) dari isteri saya dipanggil oleh kakak ipar saya untuk menceritakan kejadian ini, kembali isteri saya menangis dan sungguh-sungguh menyesali perbuatannya dan tetap dia membela diri bahawa semua ini adalah didesak, dibawah tekanan, sama sekali tidak ada niat, isteri saya tidak berdaya, dan terpaksa membenam nafsu syaitan si Z. 

Akhirnya isteri saya bersujud di kaki saya dan mencuci kaki saya lalu membasuhkan air kumbahan itu ke mukanya dan bahkan meminumnya sambil disaksikan oleh ibunya dan kakak nya dan sambil berjanji tidak akan mengulanginya lagi dan kembali meyakinkan kami bahawa peristiwa ini murni bukan kemahuan isteri saya dan tidak ada unsur suka-sama suka. 

Akhirnya dengan mengucapkan Bismillah dan memohon ridho Allah SWT, saya memaafkan isteri saya, saya kecup keningnya, saya peluk, dan saya cuba mengikhlaskan semua yang sudah terjadi. Tindakan ini saya ambil kerana demi mempertahankan bahtera rumah tangga saya dengan isteri tercinta saya dan juga demi masa depan anak-anak saya. Saya tidak ingin anak-anak bertanya "Ayah, Ibu mana?" Ataupun sebaliknya "Bunda...ayah mana?".

Akhirnya saya menyuruh isteri saya untuk berhenti kerja dan mengeluarkan nama si Z di senarai BBM nya, semua barang-barang isteri saya yang berkaitan dengan pekerjaannya kami buang. Dan sekarang sudah bersih tak tersisa, bahkan ganti no HP. Dan isteri saya sekarang membuat perniagaan online. 

1 hari, 2 hari dan sebulan sudah terlewat, cubaan itu kami lewati, Alhamdulillah kami tidak pernah melewati solat 5 waktu, solat malam dan tidak pernah terlewat untuk solat berjemaah, perlu diketahui bahawa isteri saya bertudung. Alhamdulillah keadaan isteri saya sudah kondunsif, tetapi yang menjadi masalah baru sekarang adalah ada pada diri saya. Saya sedang melawan diri saya sendiri.
Saya memang tidak pernah melihat kejadian itu, tapi saya boleh berkhayal, membayangkan apa sahaja yang mereka lakukan berdasarkan rentetan perbualan mereka di BBM, tidak boleh saya lupakan. Itu yang mengganggu saya. Bayang-bayang kotor kelakuan mereka selalu ada difikiran saya. Astagfirullah ... sungguh sangat mengganggu, saya selalu menangis bila mengingatnya. 

Selalu ada dorongan yang sangat kuat yang selalu hadir setiap hari di fikiran saya untuk menanyakan kronologi yang sebenarnya mengapa peristiwa itu boleh berlaku, saya selalu ingin menanyakan seberapa besar tekanan dan paksaan itu diterima oleh isteri saya sehingga isteri saya mau meladeni si Z?, berapa kali persetubuhan itu berlaku?, di mana saja?, bila-bila saja?, apakah isteri saya menikmati persetubuhan itu walaupun dalam keadaan terpaksa? Kenapa isteri saya tidak melawan? Dan banyak lagi misteri-misteri yang belum saya ketahui yang ingin saya tanyakan kepada isteri saya. Kadang-kadang saya menghibur diri dengan berkata pada diri saya sendiri bahawa segala sesuatu yang saya tidak tahu, hanya Allah lah yang tahu.

Pantaskah saya menanyakan hal itu? Atau saya pendam dan saya kubur dalam-dalam soalan itu? Tapi rasa ingin tahu saya sangat besar...tapi saya berfikir kalaupun isteri saya cerita, apakah akan menambah sakit hati ini. Perlu diketahui bila saya menyinggung sedikit saja peristiwa itu, maka isteri saya terus merasa terhina, marah pada saya, menangis bahkan kadang suka menyimpang kerana hilang kata.

Isteri saya selalu menyampaikan kepada saya: 
"Ayah, tolong jangan pernah ungkit-ungkit kembali peristiwa itu, bonda sangat sakit hati, bukan kemahuan bunda, hati bonda juga menjerit, bonda sudah taubat, bonda sudah bahagia sekarang, bonda sudah terbebas dari lingkaran setan itu, bonda sangat senang sudah terbebas...Bunda sangat berterima kasih sama Allah bahawa Allah telah memberikan suami yang sempurna untuk bonda. Ibu ingin bahagia bersama ayah dan anak-anak dan menjalankan perniagaan kita. Ibu sangat bahagia sekarang". 
Nota: Nama, tempat, angka angka adalah samaran, kisah ini kami tuangkan sebagai pengajaran bahawa urusan itu akan selalu berakhir tidak mengenakkan. Kisah ini sengaja kami tuangkan sebagai pengajaran dengan maraknya peluang dan kejadian perselingkuhan yang banyak berlaku di bandar bandar besar, semoga kisah ini tidak berulang dan menjadi pengajaran yang sangat berharga betapa selingkuh itu sangat menghancurkan kehidupan berkeluarga, sila memetik pengajaran yang bererti dari kisah di ini...mohon bantu sebarkan agar boleh menjadi manfaat bagi keluarga-keluarga yang lain..

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
Sumber: 4liputann | SBP