Thursday, October 20, 2016

5 Cara Mudah Untuk Mengetahui Telefon Original Atau Tiruan.

Telefon pintar atau telefon bimbit berplatform Android masa ini memang sangat popular dan banyak digunakan. Populariti telefon bimbit Android ini akhirnya membuat banyak vendor tertarik untuk menghasilkan telefon pintar jenis ini. Khabar terbaru adalah berita bahawa BlackBerry juga sangat berminat untuk membuat telefon bimbit dengan sistem operasi Android ini.


Namun keberadaan telefon bimbit Android yang semakin hari semakin banyak ini membuat beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakan situasi ini dengan mengambil kesempatan, iaitu membuat telefon Android tiruan. Dengan memanfaatkan brand yang telah mempunyai nama dan harga yang agak menarik, mereka cuba menarik pelanggan untuk membeli produknya. Tentu saja hal ini sangat haram dan terlarang, kerana hal ini jelas akan merugikan pelanggan.

Kerana keadaan ini sudah sebegitu meluas, maka mau tak mau kita sendiri yang harus mempunyai pengetahuan dan kesedaran semasa ingin membeli telefon bimbit Android. Oleh itu, bagaimanakah caranya untuk membezakan antara telefon bimbit Android yang asli dan yang palsu ini? 

Berikut ulasannya:

1. Memeriksa bentuk fizikal

Cara pertama untuk membezakan telefon bimbit Android asli dan palsu adalah dengan memeriksa reka bentuk fizikal. Meskipun si pembuat telefon bimbit Android palsu ini membuatnya dengan sangat mirip namun tetap saja kita boleh melihat perbezaannya dari bentuk fizikalnya. Caranya sebelum membeli anda harus mengerti atau kalau boleh melihat bentuk telefon bimbit Android yang asli. Dari sini ketika anda pergi ke kuanter, anda boleh memeriksa telefon bimbit Android yang anda inginkan.

2. Pastikan nombor IMEI

Setiap smartphone pastinya akan mempunyai nombor IMEI. Oleh itu anda boleh memeriksa keaslian telefon bimbit Android yang akan anda beli dengan menyemak nombor IMEI. Caranya adalah dengan menekan butang * # 06 # daripada telefon bimbit tersebut.

Dari situ, nombor IMEI telefon bimbit akan keluar. Anda boleh sepadankan dengan nombor yang tertera di kotak atau box jualan. Selain dengan butang * # 06 #, anda juga boleh menyemak nombor IMEI melalui laman imei.info. Jika nombor IMEI yang muncul dari kedua-dua cara ini berbeza, boleh jadi telefon bimbit tersebut adalah telefon pintar Android palsu.

3. Gunakan aplikasi pihak ketiga

Aplikasi yang ada di Play Store juga boleh anda manfaatkan untuk memeriksa keaslian telefon bimbit Android. Salah satu aplikasi yang boleh melakukannya adalah AnTuTu Benchmark. Aplikasi AnTuTu ini memang umumnya digunakan untuk menguji benchmark sebuah telefon bimbit.

Apabila anda menggunakan aplikasi ini maka anda akan diberikan data dan juga prestasi telefon bimbit yang akan anda beli. Aplikasi lain yang boleh digunakan untuk memeriksa keaslian telefon bimbit Android iaitu CPU-z. Dengan aplikasi ini, kita akan mampu mengetahui maklumat dan spesifikasi sebenar telefon bimbit yang akan kita beli.

Dari data dan maklumat yang diberikan oleh dua aplikasi ini, anda boleh membandingkannya dengan maklumat dari laman rasmi vendor atau laman internet yang pernah mengulasnya. Jika terdapat ada yang berbeza maka anda perlu patut curiga, kerana boleh jadi telefon bimbit Android yang anda akan beli adalah palsu.

4. Ujian digital

Kemudian cara untuk memeriksa keaslian telefon pintar Android adalah dengan menguji kamera yang dimiliki telefon bimbit tersebut. Telefon pintar Android yang mempunyai ciri-ciri kamera boleh anda cek terlebih dahulu spesifikasinya. Anda boleh mencuba dan membandingkan gambar hasil tangkapan dari telefon bimbit dengan spesifikasi kamera yang telah anda ketahui.
Jika anda tidak mendapati kesesuaian antara hasil tangkapan dan spesifikasi maka anda patut curiga dengan keaslian telefon bimbit tersebut. Ujian lebih lanjut boleh juga anda lakukan dengan cara memindahkan gambar tersebut ke komputer berasaskan  Windows.

Di sana anda boleh klik properties dan details foto. Jika didapati keterangan dari details foto tersebut mempunyai data exif (metadata foto) yang juga mengandungi maklumat mengenai telefon bimbit yang digunakan maka boleh dipastikan telefon bimbit itu asli. Jika tidak sesuai maka boleh jadi telefon Android itu palsu.

5. Bandingkan harganya

Terakhir, cara untuk membezakan telefon bimbit Android asli dan palsu adalah dengan memeriksa harganya. Sebelum membeli, cubalah untuk memeriksa harga di laman web rasmi atau tabloid atau majalah yang boleh dipercayai.

Maka apabila anda mendapati harga telefon bimbit yang jauh berbeza dengan harga di laman web rasmi maka anda patut curiga. Anda tidak boleh terus terliur dengan harga yang murah, kerana boleh jadi ini adalah teknik para penipu untuk menjual telefon bimbit Android yang palsu.

| SBP