Thursday, September 15, 2016

Spanduk Yang Menginsafkan!!! Yang SETUJU Dengan Kata-Kata Di SPANDUK Ini, Sila SHARE Ya .. ^ _ ^..

Sebahagian Muslim saat ini merasa keberatan meninggalkann aktivitinya ketika seruan untuk solat berkumandang... Sebahagian merasa liat dengan adanya Azan. Sebahagian pula enggan menyegerakan solat berjemaah di Masjid. Bukan kerana malas, tapi seolah-olah imannya-lah yang kurang kuat. Hatinya hampa. Tak ingat Allah Subhanahu Wa Ta'ala. malahan tidak kurang mereka rimas apabila mendengar azan berkumandang ... Gambar sepanduk "Jogging 5 KM kuat ke Masjid 100 M gak kuat apa harus dianter tetangga" tengah hangat diperbincangkan di media sosial.


Gambar sepanduk ini sendiri dimuat naik oleh pemilik akaun Facebook bernama Raehanul Bahraen. Sepanduk tersebut seolah-olah berisi sindiran bagi orang yang jarang menunaikan solat di Masjid. Memang sering kita saksikan di lingkungan kita, atau mungkin kita sendiri, betapa mudah untuk sukan satu jam, jogging berkilo- kilo meter. Namun, bila Azan tiba kita begitu sukar untuk datang ke Masjid meski 10 minit sahaja. Ada apakah gerangan ..?! Sahabat, kita tentu sudah faham bahawa godaan Syaitan begitu dahsyat. Mereka selalu menggoda umat yang beriman untuk selalu menjauhi dari tuntunan Allah Subhanahu Wa Ta'ala melalui agama Islam ini. Untuk itu kita harus selalu meminta perlindungan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dari godaan Syaitan. 

Sepanduk tersebut tentu saja mendapat komen pelbagai dari pengguna media sosial. Kebanyakan komen mengandungi sokongan terhadap isi mesej yang ada di kain rentang tersebut. "Iya..benar sekali tu tulisan .... klu sudah mati..berdoa..biar kuburannya tak jauh2 ... tak sampai 5 KM ..," ungkap akaun Facebook bernama Avi Arteti Tharmayz. 

"Subhanallah...saling mengingatkan itu baik ... sy sdh lama tak ke Masjid .. jd ingin Sholat ke Masjid .. izin Share ya.," kata akaun Facebook bernama Dwi Anita Sriastuti.
"Ini realiti, bagus untuk bahan renungan bagi kita semua. Semoga lebih baik. Amin.," tutur akaun Facebook milik Yuan. Sementara itu, sejumlah netizen mengakui, mereka termasuk orang yang dimaksudkan dalam kain rentang tersebut. Memang sindiran tersebut menjadi realiti yang sekarang ini ada di masyarakat Malaysia khususnya. Mereka lebih suka solat di rumah, dari di Masjid. 

Uniknya lagi, sepanduk dengan tulisan menyindir tersebut, jarang sekali yang memberi komen pedas. Hampir semua netizen merasa bersalah telah lakukan Solat yang 5 waktu di rumah, walaupun Masjid sangat dekat dari rumahnya, jauh berbeza jika mereka bersenam, puluhan kilo pun akan ditempuhi. Semoga saja, bagi kita semua kata yang ada di kain rentang tersebut memberikan Hidayah, supaya kita lebih semangat lagi berjamaah. Jika belum, jom mulai sekarang perbaiki hubungan kita dengan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dengan rajin solat berjemaah di Masjid ... Jika anda setuju sila kongsikan artikel ini. ^ _ ^ .