Friday, September 9, 2016

Sejarah Dan Asal Usul Kewujudan Toyol Dari Sudut Pandangan Islam.

Anda tentu pernah mendengar kisah tentang toyol, si hantu kecil yang pandai dalam hal curi mencuri duit. Ya, hantu ini memang telah lama hadir di dunia mitos Malaysia. Malaysia yang memang sangat kaya akan mitos pelbagai jenis hantu, telah menjadi syurga dunia klenik bagi para pencintanya. Berkaitan dengan toyol berikut ini kami akan sajikan maklumat sejarah dan asal usul kewujudan toyol dari sudut pandangan Islam. Silakan teruskan pembacaan anda dibawah: 


Asal Usul Toyol 

Toyol adalah salah satu hantu yang cukup unik berbanding hantu-hantu lain yang ada dalam mitologi Malaysia. Tubuhnya yang kecil, kepalanya yang botak, serta kemampuannya dalam mencuri duit, membuat kepopularannya meningkat malahan melebihi hantu-hantu lain yang ada. Dalam kepercayaan masyarakat Malaysia, kebolehan toyol mencuri duit tak terlepas dari adanya manusia yang ingin memanfaatkannya sebagai jalan pintas untuk cepat kaya. 

Adapun dalam kes yang pernah ditemui, toyol dipercayai akan tinggal dalam patung bayi kecil. Ia akan hidup jika dibangunkan dan keluar jika dijemput menggunakan darah manusia segar. Dengan undangan dari tuannya itu, ia akan segera bergerak untuk menuruti perintah mencuri duit di malam hari. Menurut Islam, asal usul toyol diketahui merupakan hasil penemuan Azazil, putera iblis yang sangat cakap dalam hal penyelidikan. Azazil, dengan memanfaatkan penjelasan Al-Qur'an, telah berjaya mencipta toyol sebagai anak buah barunya. 
Toyol ciptaan Azazil ini berasal dari segumpal darah atau segenggam daging, hasil daripada pengguguran anak-anak manusia yang penuh dosa. Janin yang belum mempunyai roh ini, kemudian diisi dengan para jin dan syaitan dari kumpulan Azazil untuk menyasarkan orang-orang yang mengalami masalah ekonomi. Bagi mereka yang lupa pada Tuhannya, tentu akan sangat terliur pada kemampuan si toyol mencuri duit. Dengan bantuan hantu kepala botak ini, ia dijamin akan bebas dari hutang dan cepat kaya. Adapun sekelompok masyarakat yang meragukan tentang asal usul toyol dan kewujudannya tidak diambil peduli. 

Beberapa bukti video CCTV yang secara tak sengaja berjaya merakam penampakan toyol, lebih dari cukup untuk meyakinkan kita tentang dunia ghaib yang benar-benar ada. Meskipun, kita tahu toyol memang benar-benar ada, sebolehnya kita mengelakkan diri dalam jurang kenistaan ​​dan kemusyrikan untuk meminta bantuan jin dan syaitan dalam menyelesaikan masalah kehidupan kita. Bukankah Allah telah mengingatkan, bahawa kita dilarang untuk meminta tolong pada syaitan. 

Cukuplah Allah sebagai penolong dan Allah-lah sebaik-baiknya maha pemurah. Adapun berikut ini kami sajikan sebuah video yang berasal dari rakaman CCTV sebagai bukti kewujudan toyol.