Thursday, September 15, 2016

Punca Dan Cara Merawat Sakit Belakang.

Menurut para pakar perubatan, sakit belakang terjadi menandakan ada sesuatu yang tidak kena dengan saraf kita.


Di antara faktor yang menyebabkan berlakunya masalah sakit belakang adalah kedudukan atau postur yang tidak betul, melakukan aktiviti-aktiviti di luar kebiasaan dan amalan gaya hidup yang tidak aktif atau terlebih rehat. Selain itu, duduk terlalu lama juga boleh menyumbang kepada faktor berlakunya sakit belakang. Ketika kita duduk, kita telah memberi tekanan yang tinggi kepada bahagian bawah tulang belakang.

Tulang belakang kita terdiri daripada 33 tulang vertebra. Ia dibahagi kepada 3 bahagian iaitu vertebra servikal (7 tulang pertama yang bermula dari bahagian bawah tengkorak), vertebra torasik (12 tulang) dan vertebra lumbar (5 tulang dibahagian bawah belakang badan, 5 tulang sakrum dan 4 tulang koksik yang bercantum).


Di antara setiap tulang terdapat satu cakera yang berfungsi untuk menyerap sebarang hentakan dan menambah keanjalan tulang belakang ntuk dilentur. Selain itu, fungsi cakera pada tulang belakang adalah untuk menyeimbangkan berat badan.

Punca Sakit Belakang

Beberapa punca sakit belakang yang biasa dialami ialah masalah cakera atau diska tergelincir daripada tulang belakang disebabkan posisi badan yang tidak betul. Apabila cakera atau diska tergelincir walau sedikit, ia akan menekan saraf seterusnya menyebabkan rasa sakit.

Selain itu, punca sakit belakang juga disebabkan otot yang terlalu lemah atau terlalu tegang sehingga tidak dapat menyokong bentuk asal tulang belakang. Satu lagi punca sakit belakang yang biasa ialah mengangkat benda-benda berat dengan cara salah.
Selain itu, lain-lain faktor penyumbang kepada punca sakit belakang ialah Obesiti merokok , tekanan atau stress, keadaan fizikal yang tidak elok, postur atau kedudukan badan yang salah, posisi tidur yang tidak betul, dan tiada sokongan daripada tilam ketika tidur.

Rawatan Sakit Belakang

Kaedah untuk merawat sakit belakang adalah untuk mengawal kesakitan, mengurangkan keradangan, kembalikan fungsi dan kekuatan bahagian belakang dan mencegah kecederaan daripada berulang.

Salah satu cara rawatan sakit belakang adalah dengan menekap bahagian yang sakit dengan ais selama 20 minit beberapa kali sehari. Ini membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan serta membantu sesetengah individu yang mengalami sakit belakang untuk bergerak.

Cara yang paling berkesan untuk rawatan sakit belakang adalah dengan bersenam. Bersenam dapat mempercepatkan penyembuhan kepada masalah sakit belakang disamping menguatkan otot belakang dan abdomen. Antara senaman yang mudah dilakukan ialah senaman regangan, berenang, berjalan atau menjalani terapi pergerakan bagi memperbaiki koordinasi dan keseimbangan untuk postur dan otot.

Bagi sakit belakang yang kronik, doktor akan memberikan ubat selain terapi intervensi (termasuklah suntikan ubat bius steroid pada tisu, sendi atau akar saraf) dan suntikan epidural.

Rawatan sakit belakang secara pembedahan adalah pilihan yang terakhir.

Sumber: Buahtopoh | Sentiasabikinpanas

1 comments so far

Salam sejahtera..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf
Parkinson ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.
✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)