Sunday, September 25, 2016

Penduduk Asal Sabah Mempunyai Antibodi Semulajadi Terhadap Virus Zika ~ Kata Profesor Malaysia.

Orang dari Sabah adalah kurang berkemungkinan untuk dijangkiti virus Zika kerana mereka mempunyai antibodi semulajadi, menurut seorang profesor perubatan dan sains kesihatan dari Universiti Malaysia Sabah.


Bercakap pada forum kesihatan awam virus Zika di Kota Kinabalu, Profesor Kamruddin Ahmed berkata virus itu telah dijumpai pada beruk dan manusia di Sabah pada awal tahun 1960-an dan dengan itu, orang-orang yang tinggal di sekitar kawasan itu mungkin telah membina antibodi semulajadi sekarang ini, seperti yang dipetik dari Malaysia The Star. 

"Daripada apa yang ahli-ahli sains telah kaji dan sahkan, kita tahu bahawa orang utan adalah antara beruk atau monyet yang membawa virus itu," kata pakar epidemiologi molekul itu. 

Walau bagaimanapun, disebabkan penebangan hutan dan faktor-faktor lain memaksa pertembungan haiwan-manusia, virus Zika tersebut sudah pun merebak kepada manusia, kata Prof Kamruddin. 

"Ini bermakna bahawa kebanyakan daripada kita mungkin mempunyai antibodi semulajadi terhadap virus itu," katanya.
"Oleh itu, ia bermakna bahawa virus Zika ini tidak memberi kesan kepada kita dengan cara yang sama ia menjejaskan orang lain di bahagian-bahagian lain di dunia, terutamanya Brazil di mana ramai bayi yang dilahirkan oleh ibu-ibu dijangkiti Zika mempunyai microcephaly (kepala kecil) syndrome," Prof Kamruddin juga menjelaskan bahawa strain virus Zika di Malaysia dan Amerika Selatan adalah berbeza.

Bagaimanapun, beliau dinasihatkan penduduk di Sabah supaya berhati-hati dan mengambil langkah-langkah untuk memastikan mereka tidak dijangkiti virus.

"Masih banyak soalan yang kita tidak boleh jawab, jadi buat masa ini jalan terbaik bagi kita semua adalah mengambil langkah berjaga-jaga yang perlu," katanya.

Perunding perubatan Pejabat Kesihatan Awam, Kota Kinabalu Dr Jiloris @ Julian Dony menggesa orang ramai untuk menggunakan kelambu di rumah, memakai cahaya dan baju lengan panjang dan seluar, serta semburan penghalau apabila perlu untuk mengelakkan digigit oleh nyamuk.

"Semua orang mempunyai peranan dalam menjaga persekitaran dan membersihkan kawasan mereka yang menjadi tempat pembiakan nyamuk," katanya, sambil menambah bahawa tidak ada saringan virus Zika di hospital dan klinik-klinik pada masa ini ramai.

INI PUN MENARIK DIBACA JUGA:
| SBP