Wednesday, September 7, 2016

Jika Mengalami Gejala Seperti Ini. Ertinya Anda Sudah Terkena Virus Zika Dan MENUNGGU MATI Kalau GAGAL Melakukan......

Pada masa ini dunia tengah dihebohkan dengan kemunculan virus penyakit baru yang sangat berbahaya untuk para ibu hamil kerana boleh mempengaruhi kesihatan janinnya. Virus ini adalah virus Zika yang saat ini tengah tersebar luas di Benua Amerika.


Sudah banyak korban yang dijangkiti virus ini. Oleh sebab itu, kita sebagai warga negara Malaysia cukup bimbang dengan penyebaran virus zika yang sangat cepat ini.

Kita harus terus waspada dan berhati-hati dengan penyebarannya. Boleh jadi, ada yang membawa virus tersebut hingga sampai ke Tanah Air. Untuk itu, kamu harus tahu seperti apa ciri-ciri jika seseorang sudah dijangkiti virus zika.
Jika seseorang dijangkiti virus Zika, maka ia akan mengalami demam, kulit berbintik merah, sakit kepala, sakit sendi, sakit otot, lemah badan dan terjadi keradangan konjungtiva.

Beberapa kes dilaporkan pada keadaan tubuh yang baik, penyakit ini boleh pulih dalam tempoh 7-12 hari tanpa rawatan perubatan.

Walaupun begitu, kamu juga perlu melakukan beberapa tindakan sewaktu dijangkiti virus Zika, agar jangkitan tersebut akan hilang.

Yang dapat kamu lakukan ketika terkena virus zika antara lain:
  • Beristirehatlah dengan cukup.
  • Minum air dengan cukup.
  • Anda boleh mengambil ubat-ubatan penahan sakit atau demam.
  • Jangan mengambil aspirin atau ubat-ubatan NSAID (non stereoid anti inflmation) lain.
  • Dan cubalah dari rawatan kepada perkhidmatan kesihatan terdekat.
Ke lima hal itu boleh membantu anda menghapuskan virus itu tanpa rawatan perubatan yang cukup serius.