Friday, September 2, 2016

8 Alasan Untuk Hidup Sederhana di Usia Muda. Kedekut Kepada Diri Sendiri Banyak Manfaatnya!

"Masih muda, jangan kedekut dengan diri sendiri. Kalau ada rezeki lebih ya manjakan diri. Buat apa banyak duit kalau tidak boleh kita nikmati?"

Iya betul, memiliki wang dan rezeki memang sangat hebat. Sudah kerja sampai malam setiap hari, kenapa tak boleh sekali-sekali menyenangkan diri? Tapi jangan terlanjur! Di usia muda ini, kamu masih perlu "kedekut" kepada diri sendiri. Jangan heboh, hidup sesederhana mungkin, jimat seboleh yang mungkin.

Memang menyeronokan pada usia mudah kerana pada usia muda kamu memiliki wang sendiri. Tapi andai kamu sedar, kos hidup juga semakin lama semakin tinggi. Kedekut pada diri sendiri saat ini, adalah tanda bahawa kamu sayang dengan masa depanmu nanti.


1. Kamu tahu keinginanmu tak akan pernah habis. Semakin kamu turuti, semakin banyak yang ingin kamu beli.

Keinginan berbeza dengan keperluan. Keperluan adalah hal-hal yang kalau tidak ada, kamu tidak akan dapat hidup. Misalnya makanan, pakaian, dan tempat tinggal. Sedangkan keinginan, adalah hal-hal yang ingin kita dapatkan walaupun sebenarnya kita tak perlukan sangat. Misalnya, kamu lihat beg yang bagus masa jalan-jalan di Mall. Walaupun kamu sudah mempunyai banyak beg, kamu terdesak sangat ingin membelinya.

Tak apa-apalah, hebat lagi diskaun ini. Duit kan boleh dicari.

Ada masanya kita begitu menginginkan ini dan itu. Sisi borosmu membisikkan bahawa tak apa-apa memanjakan diri sekali-sekala. Tapi jika kamu menuruti keinginanmu untuk membeli beg berdiskaun itu, bukan bermakna kamu akan berhenti mahukan beg-beg yang lain. Setiap kamu menuruti satu keinginan, keinginan lain akan muncul. Sudah kudratnya bahawa manusia tidak pernah puas dan selalu menginginkan yang lebih. Keinginanmu tidak akan ada habisnya. Inilah kenapa, sifat "kedekut" sangat berguna.

Dengan kedekut pada diri sendiri, kamu boleh menetapkan keinginanmu. Bukan keinginanmu yang mengatur hidupmu.

2. Kedekut pada diri sendiri juga melatih disiplin. Untuk mendapat yang lebih baik kamu selalu harus bersabar.

Eh...ada kafe baru yang ada jualan mie rebus ala restoran! Mereka kata sangat sedap. Jom...cuba malam ini,....eh tapi duit belanja makan hari ini cuma cukup-cukup beli nasi telur di warung. Aduh... apa kata pakai tabung saja? Ah tak la....hari ini makan di warung saja!

Hidup boros pastinya bukan keinginanmu. Anda juga mau banyak simpanan ditabung dan di masa depan tidak akan mengalami kesempitan wang. Kerana itulah, sejak muda kamu harus berusaha mengatur kewanganmu sendiri. Kamu sudah melaksanakan pelbagai teori budgeting ini dan itu. Tapi entah kenapa, tatacara kewangan yang kamu lakukan tak pernah berjalan sesuai dengan keinginan. Selalu saja ada dana yang bocor, dan akhirnya, wang yang harusnya kamu masuk tabung ikut punah.

Inilah kenapa mulai sekarang kamu harus mulai kedekut kepada dirimu sendiri. Memperhitungkan semua yang kamu keluarkan untuk dirimu sendiri akan membantumu untuk lebih disiplin. Anda harus kejam pada dirimu sendiri dengan menolak saat kamu menginginkan sesuatu yang tidak penting sangat. Dengan bersikap kedekut pada dirimu sendiri, kamu akan dilatih untuk disiplin. Cuba lah kedekut pada diri sendiri sebulan ini. Dengan begitu, budget bulananmu tidak akan bocor lagi.

3. Lebih penting tabung daripada terlalu sering hidup mewah. Makan enak hanya untuk sementara, simpanan tabungan untuk masa depan.

Godaan untuk kemewahan memang selalu ada. Apalagi kalau kamu memang mempunyai dana. Fikiranmu, ya sudahlah...tak akan ada apa-apa. Kan kamu juga berhak bahagia. Tapi mulai hari ini cuba fikirkan lagi. Apabila kamu bersenang-senang dengan memborong baju-baju berjenama di Mall, atau saat kamu berfoya-foya dengan makan-makanan enak dan mahal di restoran, kegunaan kamu hanya sesaat bukan? Sementara itu, hidupmu masih panjang (dan akhir bulan masa gaji masih lama).

Kamu tidak akan pernah tahu apa yang akan terjadi besok, atau lusa, atau bulan depan. Adakah itu masih bererti sayang jika kamu mengorbankan hidupmu di masa depan untuk kesenangan yang hanya sehari? Menabung jelas lebih penting daripada terlalu sering bermewah-mewah. Menabung adalah caramu menyayangi masa depanmu sendiri.

4. Dengan terbiasa hidup sederhana, kamu jadi pribadi yang tahan serba kekurangan. Boleh menghadapi apa-apa kedepannya.

Apabila kamu kejam kepada dirimu sendiri, dengan menolak segala keinginan yang tidak penting, rasanya memang serba kekurangan. Untuk mengurangkan perbelanjaan, kos makan pun kamu perlu membatasi maksimum RM20 perhari. Kalau masih lapar, ya minum air putih banyak-banyak. Kebiasaan hidup menderita ini memang terasa ngeri kalau kamu bayangkan. Tapi sebenarnya kamu sedang melatih dirimu sendiri untuk menghadapi segala situasi.

Terbiasa hidup kurang dan menderita, serta banyak keinginan ini itu yang tidak tercapai kerana kamu terlalu kedekut untuk mengeluarkan wang untuk hal-hal yang esensial, akan membuatmu memiliki peribadi yang kuat. Anda juga tidak mudah menyerah dan bekerja lebih giat agar nanti keinginan-keinginanmu itu boleh tercapai tanpa mengorbankan hal-hal lain. Walaupun begitu, pada masa wangmu sudah banyak, biasanya kamu jadi tak terbuak-buak berbelanja lagi.

5. Jika yang biasa sahaja sudah cukup memenuhi keperluanmu, kenapa perlu bermewah-mewah? Mensyukuri kejayaan boleh dilakukan dengan tidak membuang-buang wang.

"Faizal, ini makanan boleh dibuang tak?"

"Oh, iya. Itu saya beli cuma teringin saja. Eh ternyata tak sedap."

Selama ini mungkin kamu menganggap untuk menghargai kerja kerasmu selama ini, maka kamu membiarkan dirimu sedikit bersenang-senang. Kerana itu, tidak ada salahnya menuruti setiap keinginanmu yang masih berpatutan. Tetapi membeli apapun yang kamu inginkan, dan pada akhirnya barangan atau makanan itu dibazirkan, jelas bukan salah satu bentuk mensyukuri apa yang telah kamu dapat.

Menjimatkan perbelanjaan dan mengambil kira segala-galanya agar tidak ada yang terbuang seterusnya menjadi bentuk penghargaan terhadap kerja kerasmu selama ini. Mencari wang jelas susah. Sayang sangat kan kalau kamu main buang-buang?

6. Sekarang mungkin kamu mempunyai dana. Tapi jika nanti sumber danamu terhad, dan kamu terlanjur terbiasa memanjakan diri sendiri bagaimana?

Kerana kita tidak tahu apa yang menunggu kita di depan, jangan menganggap bahawa sumber danamu selamanya. Meski kita selalu mengharapkan yang baik-baik, bukan bererti kamu harus mengabaikan kemungkinan buruk yang mungkin saja datang. Bukankah semua orang tahu, bahawa hidup itu seperti roda yang berputar. Ada kalanya di atas, dan sering juga di bawah. Kalau kamu terbiasa memanjakan dirimu sendiri dengan menuruti semua kemahuan, dan suatu saat nanti kamu sedang di keadaan sukar, bagaimana? Penderitaanmu akan semakin berlipat-ganda.
Jika anda terbiasa kedekut pada dirimu sendiri, meski sebenarnya kamu punya dana, dengan sendirinya kamu sudah menempa dirimu untuk lebih kuat. Hidup sederhana dan sedikit kurang serta keinginan-keinginan yang tidak dipenuhi bukan masalah lagi. Kamu akan tetap semangat, dan bekerja keras untuk memperbaiki keadaan.

7. Penting! Kedekut kepada diri sendiri bikin kamu lebih mudah untuk tak kedekut kepada orang lain.

Selalu kedekut kepada diri sendiri, tidak bermakna kamu kedekut juga kepada orang lain. Malah kamu akan lebih peka dan rasa sempatimu akan terbentuk dengan sendirinya, seiring kebiasaanmu yang tidak membiarkan dirimu larut dalam kemewahan. Kerana kamu tahu rasanya hidup kekurangan, kamu jadi tak segan-segan membantu orang-orang yang memerlukan.

8. Sekarang mungkin kamu menderita kerana serba kurang. Tapi suatu saat nanti, kamu akan merasa beruntung kerana bersikap kedekut pada diri sendiri.

Ibarat rentak atur silat, saat ini hidupmu sedang dalam masa pengaturan. Anda harus boleh menempa dirimu sendiri untuk menjadi tubuh yang kuat dan bersedia dengan segala kejadian. Mungkin saat ini kamu sedikit menderita dan tidak boleh bermewah atau berfashion dengan kawan-kawan yang lain. Tapi yakin sahaja bahawa ini adalah persiapanmu menyambut masa depan. Suatu saat nanti kamu akan bersyukur: Ah, ternyata kebiasaan kedekut kepada diri sendiri memang bikin untung.

Bersikap kedekut pada diri sendiri bukan bererti kamu kejam dan tidak mencintai diri sendiri. Tapi sebaliknya: kamu faham bahawa sifat anti-mewah harus dibiasakan dari sekarang juga. Demi masa depan yang sebaik-baiknya!