Thursday, August 18, 2016

Minyak Kelapa Dan Baking Soda Untuk Bereskan Jerawat.

Bila anda sedang terganggu dengan tumbuhnya banyak jerawat di wajah anda, anda boleh cuba menggunakan rawatan semulajadi dan murah menggunakan Baking Soda. Baking soda mempunyai tekstur sedikit kasar menjadikannya sebagai exfoliant yang berkesan untuk menghilangkan kelebihan minyak dan membuka sumbatan liang-liang.

Baking soda juga boleh mengurangkan kemerahan dan jangkitan di tempat jerawat tumbuh. Sebagai contoh, sebuah kajian yang diterbitkan pada tahun 1997 mendapati bahawa baking soda mempunyai properties. Pasta dari baking soda juga boleh membantu merawat jerawat dengan mengeringkan kelebihan minyak. 


Namun walaupun Baking Soda sangat berkesan dalam mengatasi jerawat dinasihatkan untuk tidak menggunakannya dalam jangka masa panjang. (Walaupun baking soda adalah alkali, boleh bertindak untuk meneutralkan dan tahap pH 3 keseimbangan pada kulit yang ini penting dalam rawatan jerawat kerana jerawat boleh menyebabkan kulit menjadi lebih asam. Jurnal Annals of Dermatology mengatakan bahawa tahap pH pada kulit dipengaruhi oleh rembesan sebum dan kehadiran jerawat)

Salah satu resipi ubat anti jerawat yang berkesan adalah mencampur Baking Soda dengan Minyak Kelapa.

Campur baking soda dan sedikit minyak kelapa hingga menjadi pes halus. (Bila perlu hangatkan minyak kelapa).

Sapukan di kawasan kulit yang berjerawat dan urut dengan lembut selama beberapa minit. Bilas dengan air hangat.

Anda juga boleh menggunakan sedikit minyak kelapa murni ke kulit yang berjerawat untuk digunakan sebagai pelembap semula jadi untuk kulit berjerawat. Hal ini juga boleh membantu mencegah jerawat dari merebak.