Tuesday, August 23, 2016

5 Peraturan Paling Unik Di Negara Komunis.

Komunisme awalnya adalah sistem yang ditujukan para ahli falsafah dan berwawasan untuk menangani jurang antara golongan borjuis dan rakyat jelata. Tetapi seiring perkembangan waktu sistem yang dilatari cita-cita utopia akan kesaksamaan umat manusia ini justeru berkembang menjadi sistem pemerintahan diktator dan autoritarian yang menjauhkan warganya dari kesejahteraan. Negara-negara yang mengamalkan falsafah komunis seringkali menetapkan peraturan ketat bagi warganya, yang dinilai ekstrem oleh negara lain. 

Berikut adalah 5 Peraturan Paling Unik Di negara Komunis yang dirangkum dari laman The Richest.

1. Dasar satu anak - China


Sebagai bentuk kawalan terhadap kadar populasi di China, pada tahun 1979 presiden Deng Xiaoping menetapkan dasar satu anak bagi setiap keluarga di Republik Rakyat China. Yang jadi masalah, peraturan ini, mengakibatkan ketidakseimbangan penduduk di China. Kerana pemikiran tradisional China umumnya lebih menghargai lelaki berbanding perempuan, banyak keluarga yang lebih memilih mempunyai anak lelaki daripada anak perempuan. 

Usaha pengguguran dan pengabaian kanak-kanak perempuan terjadi selama beberapa dekad terakhir mengakibatkan jumlah penduduk wanita di China dewasa ini dikurangkan secara drastik. Kerana itulah sekarang banyak warga China yang kesulitan mencari pasangan. Tetapi seiring berlalunya waktu, peraturan ini disertai dengan beberapa pengecualian. Warga China dibenarkan mempunyai anak lebih dari satu jika anak pertama mereka cacat atau kedua orang tua adalah anak tunggal.

2. Wajib mengikuti kegiatan parti komunis - Cuba


Sebagai parti yang mendominasi pemerintahan, automatik Parti Komunis Cuba punya akses untuk menentukan warga negara yang pernah dipimpin Fidel Castro tersebut. Kononnya warga Cuba wajib mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang diadakan oleh parti. Jangan sampai sakit atau tidur saat pada hari peringatan penubuhan parti atau perarakan sambutan. Sebab menurut laman web The Guardian, warga yang tidak hadir perarakan atau demonstrasi yang dianjurkan parti akan dicap antisosial dan mendapat dakwaan berat.

3. Hukuman tiga generasi - Korea Utara


Korea Utara, negara komunis paling kontroversi di zaman moden ini melaksanakan hukuman tiga generasi untuk pelaku jenayah berat. Hukuman tiga generasi ini bermakna si pelaku beserta seluruh keluarganya dihantar ke kem buruh paksa. Kesalahan ini juga dikenakan terhadap dua generasi seterusnya. 

Jadi satu kejahatan di Korea Utara boleh membuat anak dan cucu ikut menderita. Tetapi tentu saja kewujudan peraturan ini tidak pernah disahkan kebenarannya oleh kerajaan Korea Utara.

4. Pelaku jenayah wajib dibela peguam negara - Vietnam


Menjadi pelaku kejahatan yang didakwa di Vietnam boleh dikatakan sama sahaja dengan menemui jalan buntu. Sebablnya suspek jenayah di negara ini hanya boleh dibela oleh peguam yang sudah dilantik oleh negara. Dengan pengaturan seperti ini, boleh dibayangkan bagaimana nasib si suspek. Tertuduh sudah hampir pasti dikenakan ditindakan bersalah. Dilaporkan laman Viet Tan, pembela suspek hanya cuma diberi kesempatan untuk bicara selama 15 minit di persidangan.

5. Pengundi dengan satu calon - Korea Utara


Lagi-lagi dari Korea Utara. negara yang dipimpin oleh Kim Jong-un ini ternyata mengenali pilihan raya. Setiap warga wajib mengikuti pemilihan kepala negara ini. Yang jadi masalah, calon presiden yang boleh dipilih hanya ada satu. Pengundi boleh saja memberikan suara untuk nama lain. Tetapi untuk itu, pegundi harus melakukannya di bilik khas di mana ia akan diawasi dengan ketat.