Thursday, July 21, 2016

Waspada! Lelaki Berisiko Terkena Batu Ginjal Lebih Tinggi. Atasi Batu Ginjal Dengan Cara Ini.

Seorang lelaki yang terdedah kepada gejala penyakit batu ginjal sering mengatakan bahawa semasa membuang air kecil akan berasa ngilu serta rasa sakit yang sukar digambarkan. Dan sementara laki-laki masih menjadi majoriti pesakit batu buah pinggang, wanita di usia kira-kira 50an juga sering terkena sakit buah pinggang.

Menurut David Kaufman, profesor epidemiologi di Boston University, risiko seumur hidup dalam julat dari 5 hingga 15 peratus terkena gangguan sakit batu buah pinggang. Tapi saat selepas anda positif terkena batu buah pinggang, risiko berulangnya dalam lima tahun ke depan melompat ke antara 30 dan 50 peratus.

Apa itu batu buah pinggang? Sebahagian besar terdiri daripada kalsium, asid oksalik, dan asam urat yang terkumpul di dalam buah pinggang. Mereka boleh menjadi kecil (seperti butiran pasir) atau sebagai besar sebesar kacang polong. Selama batu tersebut tinggal di buah pinggang, ia tidak benar-benar menyebabkan masalah atau sakit, dan umumnya boleh larut sendiri. Beberapa batu boleh dikeluarkan melalui saluran ureter yang sempit bersama air kencing. Namun, tidak jadi masalah sampai batu tersebut terperangkap di lorong atau di pundi kencing, maka batu akan menimbulkan rasa sakit menyeksa. 

Jika anda merasakan tanda-tanda awal dari gejala batu ginjal seperti demam dan kesukaran buang air kecil, berikut beberapa perkara yang boleh anda jadikan rujukan mengatasi batu buah pinggang anda.


1. Gravel root

Dikatakan, rawatan herba terbaik untuk menyembuhkan batu buah pinggang adalah gravel root. Di mana pengambilan teh gravel root sekali dalam sehari akan membantu untuk memecahkan batu buah pinggang. 

Tanaman ini membantu untuk memecah batu, membuat mereka lebih mudah untuk luruh. Tambah 1 sudu makan herba kering untuk 3 cawan air panas, dan biarkan tertutup, selama 10 minit. Minum satu-setengah hingga 1 cawan tiga hingga lima kali sehari.

Minum teh ini untuk menenangkan saluran kencing dan membuat batu buah pinggang lebih mudah melewati saluran kencing. Ambil 1 sudu makan herba kering dalam 1 liter air semalaman sejuk. Minum 2 hingga 4 cawan sehari.

2. Rumex root

Jenis akar ini merupakan tumbuhan herba yang kuat untuk menyingkirkan batu buah pinggang. Pengambilan akar Rumex secara teratur, akan membantu untuk membubarkan batu ginjal dalam 28 hari.

3. Bearberries

Buah ini adalah buah-buahan liar yang umumnya dijumpai di kampung-kampung. Buah bearberries harus dimakan dengan segelas susu hangat untuk memecahkan batu buah pinggang.

4. Daun ekor kuda

Salah satu ramuan terbaik untuk penyembuhan dan merawat batu buah pinggang adalah ekor kuda. Selain itu, ramuan ini juga digunakan untuk sakit perut kembung.

5. Daun dandelion

Dalam proses untuk merawat masalah batu karang, dandelion adalah salah satu tumbuhan herba yang terbaik. Akar dandelion mempunyai kualiti diuretik dan kaya akan kalium. Oleh kerana itu, tanaman ini mempunyai keupayaan untuk meningkatkan pengeluaran air kencing.

Lebih lanjut doktor homeopati Dr. Jacquelyn Wilson, menyarankan untuk makan lebih banyak makanan yang mengandungi magnesium dan kaya kalium untuk mengurangkan tahap oksalat anda. Alpukat, sayur-sayuran hijau, biji-bijian, kacang-kacangan, dan strawberi, kunyit, dan aprikot pak banyak kalium. Kurangkan pengambilan alkohol, soda (asam fosfat boleh menyebabkan penumpukan asam urat), dan juga daging merah.