Thursday, June 30, 2016

Inilah Beberapa Rancangan Rombakan Perkhidmatan Apple.

Sebagai salah satu syarikat teknologi terbesar di dunia, Apple boleh dipastikan selalu mempunyai rancangan baru untuk terus bertahan pada puncak tangga persaingan industri teknologi. Usaha yang dilakukan oleh Apple tersebut boleh diwujudkan dalam pelbagai bentuk. Salah satunya yakni dengan melakukan rombakan perkhidmatan.

Dan dari beberapa isu yang tersebar, disampaikan bahawa syarikat Apple sedang merancang rombakan yang cukup besar dalam beberapa masa mendatang. Hal ini tentunya tidak terlepas dari semakin sengitnya persaingan antara syarikat teknologi dan juga kemunculan pelbagai inovasi terbaru dari para syarikat pesaing.

Maklumat lanjut tentang pelan rombakan perkhidmatan Apple, boleh disemak pada artikel di bawah ini.

Berikutan Keputusan Worldwide Developers Conference (WWDC) 2016

Sidang akhbar Apple Worldwide Developers Conference (WWDC) 2016 telah selesai diadakan beberapa waktu yang lalu. Dalam cara yang merupakan kayu pengukur kemaskini dan juga perkembangan teknologi Apple tersebut, syarikat Steve Jobs ini nyatanya tidak banyak mengeluarkan hal baru yang berkaitan dengan perkhidmatan mereka. Hal ini tentu menjadi pertanyaan besar, di kala isu yang tersebar bahawa Apple akan melakukan beberapa rombakan yang cukup signifikan.

Beberapa waktu sebelum acara WWDC 2016 diadaikan, khabarnya pihak Apple akan menjalankan beberapa perubahan perkhidmatan seperti salah satunya pada laman aplikasi App Store. Rombakan tersebut khabarnya juga akan sangat mempengaruhi dari sisi kewangan tidak hanya bagi syarikat, tetapi juga pihak pemaju aplikasi dan tentunya para pengguna peranti Apple di seluruh dunia.

Image dari Technewstoday.com

Perubahan Dalam Sistem App Store

Disampaikan oleh Vice President marketing Apple Phill Schiller, bahawa kemaskini untuk sistem yang diterapkan pada tapak App Store memang akan dikuatkuasakan dalam waktu terdekat. Perubahan tersebut yakni adanya penerapan sistem melanggan untuk semua jenis aplikasi.

Seperti diketahui, sebelumnya sistem melanggan hanya diperuntukkan untuk beberapa jenis aplikasi seperti aplikasi berita, perkhidmatan cloud, temu janji serta perkhidmatan streaming online. Namun pada kemaskini ini, nantinya semua jenis aplikasi termasuk game, harus melaksanakan sistem melanggan. Walaupun masih belum dikuatkuasakan secara rasmi, tentunya sistem melanggan ini bakal menimbulkan pro kontra terutama bagi para pengguna peranti Apple.

Pasalnya, dengan adanya sistem melanggan bermaksud pengguna peranti Apple tidak boleh lagi menikmati aplikasi secara percuma. Semuanya harus menggunakan bayaran tertentu yang telah ditetapkan oleh pemaju aplikasi. Hal ini tentu juga akan mendapat respon berbeza dari pihak pemaju aplikasi popular seperti game. Mungkin para pencipta game iOS memang akan melaksanakan sistem melanggan, namun dengan harga yang sangat berpatutan. Hal ini tentunya semata-mata hanya untuk memenuhi syarat-syarat yang diterapkan pemaju Apple.

Masih berhubung dengan sistem App Store, perubahan juga diperlakukan dari sisi bagi hasil keuntungan antara pihak pemaju Apple dengan pemaju aplikasi. Selepas ini, peratusan bagi hasil akan menjadi 85% keuntungan untuk pihak pemaju aplikasi, dengan syarat mereka boleh mengekalkan pengguna untuk terus menggunakan aplikasi tersebut selama 1 tahun.

Pengubahan Nama Software Apple

Seperti diketahui bahawa masa ini sistem operasi yang dijalankan untuk semua peranti komputer Apple adalah OS X. Namun nampaknya nama tersebut akan mengalami perubahan juga dalam beberapa masa mendatang. Dan nama yang khabarnya bakal menggantikan OS X adalah MacOS.

Khabar ini mula tersiar sejak munculnya tulisan MacOS di laman Developer Apple. Namun terdapat sedikit perbezaan dengan penulisan software Apple yang lain, MacOS ditulis dengan huruf besar di awal perkataan. Hal ini berbeza dengan penulisan beberapa produk perisian seperti tvOS, watchOS, iOS, yang kesemuanya menggunakan huruf kecil di awal kata.

Semua kemaskini tersebut tentu sangat ditunggu terutama bagi anda yang telah terbiasa menggunakan peranti Apple. Selebihnya, semoga saja pembaharuan yang dikeluarkan oleh pemaju, boleh memberikan keuntungan bagi kita selaku pelanggan.

- sentiasabikinpanas.com